dünyanın yedi harikası
 felsefe dünyası
 ünlü ressamlar ve resimleri
 icatlar ve keşifler
 Namık Kemal hürriyet kasidesi
 Mevlana ve Mesnevi

TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATINDA ÖYKÜ (AÖF 2.sınıf ders notu)

TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATINDA ÖYKÜ
*Anlatıda dramatik aksiyonu sağlayan  temel unsur,tematik güç ile karşı gücün karşılaşması ile ortaya çıkar.
*anlatıdaki bu güçler karşılaşması kişiler,kavramlar ve simgeler olmak üzere üç şekilde görünebilir.
* olay merkezli anlatılarda kişiler düzlemi öne çıkarken,karakter ve düşünce sentezleyici anlatılarda kavramlar ve simgeler öne çıkar.
*olayın akışı kişi ve durumları belirleyen temel unsurdur.
*ŞEYH GALİP- Hüsn-ü Aşk
 ORHAN PAMUK -Kara Kitap
 SABAHATTİN ALİ -SES (ÖYKÜ) 
*yukarıdaki eserler karakter ve düşünce sentezleyici bir anlatıdır.bu sebeple olaylar yön veren karakterin iç dünyasındaki
değişme gelişmedir.bu bakımdan anlatılarda daha çok kavramlar ve simgeler öne çıkar.

*HÜSN-Ü AŞK ta ''Buzdan bir kayıkla ateşten denizleri aşmak''(sembolik anlatım) diye anlatılan ve  hüsn,aşk,buzdan gemi,ateşten deniz gibi
ifadeler kavramsal ve simgesel düzlemde anlatının içeriğini belirleyen unsurlardır.
*eskinin uzun kış gecelrinde günlerce süren anlatıları(manas destanı,alpamış destanı,binbirgece masalları) zamanla yerini olay
merkezli kısa öykülere hatat çok kısa durum merkezli küçürek öykülere bırakmıştır.

*FERİT EDGÜ - ÖÇ (küçürek öykü)
*ilk dönemlerde öykü ve roman birbirnden ayrı değildir.hikaye kelimesi romanı da içine alıyordu
*modern öykücülüğe geçişte muhayelat-ı Aziz Efendi ,Musameretname,Kıssadan hisse gib anlatılar bir dönüm noktası sayılabilir.
*özellikle Giritli Aziz Efendi nin muhayelat-ı Aziz Efendi klasik öykü çizgisi içinde değişmenin İLK örneğidir
*farklı alfabelerle türkçe basılan ve bu geçişe örnek sayılabilcek diğer eserler:
*Akabı hikayesi-Varta paşa
*Hayat-ı dil- Hasan Tevfik Efendi
*Temaşa-i dünyave cefakar-ü cefakeş-Evengelinos
*Bu ilk anlatılar ve batıdan yapılan çevirilerden sonra Türkler de öykü yazmaya başlar.
*İLK öyküler AHMET MİTHAT EFENDİ tarafından yazılır.
*ilk öyküleri KISSADAN HİSSE adlı kitabında topladığı ezop ve fenelondan alınmış fıkralardan oluşur.Geleneğe bağlı bir yapıdadır.
*daha sonra 25 kitap içinde ,bir kısmı uyarlama bir kısmı telif olmak üzere otuz parçadan oluşan LETAİF- İ RİVAYAT serisinin
 ilk cildini yayımlar.
*EMİN NİHAT BEY in, MÜSAMERETNAME(gece sohbetleri) adlı 7 uzun öyküden oluşan eseri  eski ile yenin iç içe olduğu
 bir geçiş dönemi ürünüdür.
*bu dönemim diğer bir eseri anonim olan ''Aşıkla maşuk dürbünü ve her milletin güzeli ''adlı eserdir

MODERN TÜRK ÖYKÜCÜLÜĞÜNÜN ÖNCÜLERİ
- AHMET MİTHAT EFENDİ
- EMİN NİHAT
- RECAİZADE MAHMUT EKREM
- SAMİ PAŞAZEDE SEZAİ
- NEBİZADE NAZIM
- MEHMET CELAL
- MUSTAFA REŞİT
-  FATMA MAKBULE LEMAN

AHMET MİTHAT EFENDİ ve LETAİF-İ RİVAYAT
*Öykülerinde araya girip okuyucuyla diyalog kurması ve açıklama yapması (meddah anlayışı)
*Çerçeve öykü içinde bağımsız öyküler ..
*AHMET MİTHAT estetik ve sanat kaygısı yerine öğretici ve yararlı olmayı tercih etmiş
*Öyküyü bilgi aktarma aracı olarak görür.
*Ona göre insanlara önce kitap okuma zevki aşılanmalı.
*dünyadaki gelişmeler,yabancı ülke ve şehirler,fen ve teknoloji buluşları İLK olarak onun eserlerinde yer buluR

LETAİF- İ RİVAYAT SERİSİ 'NDE
*Halk öykücülüğünün iki önemli kolu olan AŞIK TARZI ve  MEDDAH TARZI  anlatım geleneğinden vazgeçmez.
*HACE-İ EVVEL ünvanıyla halka yakın durur.
*Göze değil kulağa hitap eder(sohbet eder gibi)
*Yerli hayatı konu edinir.Yerli hayattan yana yavır sergiler
*sosyal fayda amacı güder.
*Ana konuların yanında başka konularda işler
EVLİLİK KONULU ÖYKÜLER
*Gençlik
*teehhül
*gönül
*mihnetkeşan
*bir fitnekar
*nasip
*bekarlık sultanlık mı?
*bir tövbekar
*iki hud'ekar
AŞK KONULU ÖYKÜLER
*bir gerçek hikaye
* gönül
* gençlik
* bir tövbekar
* teehhül
* emanetçi sıtkı

* EĞİTİMİN ÖNEMİ ni konu alan -DİPLOMALI KIZ
*Kötü niyete bağlı anlış anlama - SUİZAN
*Konusu Fransa da geçen - KISMETİNDE OLANIN KAŞIĞINDA ÇIKAR ve ÇİFTE İNTİKAM
*AHMET MİTHAT'IN eserleri üzerine değerlendir me yapanlar
-fazıl gökçek
-orhan okay
-mustafa nihat özön
-yavuz demir
-mehmet kahraman

*yenileşme dönemi öykülerinin ortak özelliği:
gelenek-modernizm
doğu - batı çatışması
kır -şehir karşılaştırması
sosyal hayata dair problemler
* bu illk dönemin  öyküleri TİP çizer.
* öykü kişleri silik kişilerdir
*Ahlakçı anlayış içerir.

NEBİZADE NAZIM ve SAMİPAŞAZADE SEZAİ (öyküde ileri adım)

SAMİPAŞAZADE SEZAİ
*TÜRK  öykücülüğünün gelişiminde en önemli adım ve gelişme onlaral başlar.
*AHEMT MİTHAT ın aksine öyküleri sanat endişesi taşır ve bireysel konular ele alınır.
*ama asıl öykü servet-i fünün 'cuların kaleminde gelişir.(Halit ziya uşaklıgil öncülüğünde)
*modern hikayeye vücut veren ilk kişi Samipaşazade sezai 'dir
*anlattığı kişinin dış görünüş ve iç dünyasının çözümlemesini yapar.
*AHMET MİTHAT 'ın kurgulanmış kişilerinin yanında onun anlattığı kişiler hayatın içinde karşılığı olan canlı bireylerdir
*NAMIK KEMAL 'e dah yakın sanatlı bir uslüp sergiler.
*gündelik hayatın sıradanlığı vardır.
* öyküleri KÜÇÜK ŞEYLER ile anı ve makalelerinin yeraldığı RUMUZU'L EDEP te toplanmıştır
* S.P.SEZAİ nin ''küçük şeyler'' adlı kitabında yer alan  öyküleri modern anlamda kısa öykülerin abşalangıcı kabul edilir...
*Avrupai tarz küçük hikayenin İLK örneği kabul edilir
*eserleri romantizm ve reelizmin izlerini taşır.
*gözleme dayalı bir anlatım vardır.
*olaylarda ve kişilerde olaganüstülük yoktur.
*daha çok realist eserler veririken romatizme açıktır
* KÜÇÜK ŞEYLER düz yazıda EDEBİYAT-I CEDİDE yazarlarının klavuzu olur
*PANDOMİMA VE DÜĞÜN adlı eserinde romantizmle birlikte realist anlayıştan gelen etkiler görülür.
*KEDİLER eseri sıradan insanın öyüküsüdür ve realist bir etki görülür.

 NEBİZADE NAZIM

*üçüncü kuşağı oluşturan  ARA NESİL  mensuplarının kaleme aldığı türler arasında öykü de vardır

*bu kuşağın öncülerinden olan NEBİZADE NAZIM Hakikiyyun (realizm- naturalizm) savunanlar arasındadır
*batılıların NUVELLE dediği 8 uzun öykü yazar.
*Romantizm 'den sonra Realist - Naturalist anlayışa geçer.
*öne çıkan öyküleri
-KARABİBİK  :köy hayatı
-SEYYİE -İ TESAMÜH: basın hayatına eleştiri

*DİĞER ESERLERİ
-SEVDA
- HASBA
-ZAVALLI KIZ
-BİR HATIRA
-SEVDA
-ENGİNDE
*Gerçekçi köy edebiyatı için başlangıç  KARABİBİK
*KARABİBİK - Emil zola'nın TOPRAK eserinden esinlenerek yazdığı ifade edilir.
*Eserlerinde gözlem var
*olağanüstülük yok
*teze dayanamayn
* öykü kişilerinin ağız özelliği ile
*ansiklopedik ve öğretici anlayış yok

ÖYKÜDE AŞAM KAYDEDEMEYEN KÜÇÜK DENEMELER
*RECAİZADE MAHMUT EKREM
*MEHMET CELAL
*MUSATAFA REŞİT
*FATMA MAKBULE HANIM

RECAİZADE MAHMUT EKREM
**ÖYKÜLERİ:
-saime : çocuk sevgisi ve ve çocuğun yetiştirilmesi üzerine
- muhsin bey yahut şairliğin hazin bir tecellisi: romantik aşk
-şemsa:bir ailede evlatlık kalan kızın öyküsü
MUSTAFA REŞİT
*Romantik ve santimantal yapılı öyküler
*MEKTUP tekniğini kullanır
*Düzyazı şiire yaklaşan sanatlı söyleyiş
*Erkeğe kadından dah çok yer verir..
ÖYKÜLERİ:
-tezkir-i mazi
- bir çiçek demeti
- cüzdanımdan bir kaç yaprak
 MEHMET CELAL
*Aşk ve aile hayatını konu alır.
*Türk hikayeciliğinde çok önemli yeri olmamıştır.
  FATMA MAKBULE LEMAN
*Dönemin ilk kadın öykücülerinden
* öykülerini topladığı kitabı MA'KES-İ HAYAL
*Kadın ve kız çocukalrının eğitim ,aşk ve evliliğini konu alan öyküler
*AHMET MİTHAT gibi  eğitici ve öğretici anlayış sergiler.


NOT:Bu içerik http://www.kulturforum.biz/  ve  AÖF  Türk Dili ve Edebiyatı' nda okuyan öğrenciler   için yapmış olduğumuz bir özet çalışmadır.

Hiç yorum yok: