dünyanın yedi harikası
 felsefe dünyası
 ünlü ressamlar ve resimleri
 icatlar ve keşifler
 Namık Kemal hürriyet kasidesi
 Mevlana ve Mesnevi

AÖF EDEBİYAT ELEŞTİRİ TARİHİ 4. ÜNİTE SORULARI


ELEŞTİRİ TARİHİ 4. ÜNİTE SORULARI

1. Adı daha çok ...... ve ....... türleriyle özdeşleşen Abdülhak Hamit tenkitçi olarak değil sanatçı kişiliği ile ön plana çıkar?
A. eleştiri-tarih
B. resim-hikaye
C. tiyatro-roman
D. şiir-tiyatro
E. şiir-roman

Cvp:D

2.Aşağıdakilerden hangisi Abdülhak Hamit’in eleştiri türündeki yazılarından biri değildir?
A. Bir Şairin Hezeyânı
B. Nâ-kâfî
C. Makber Mukaddimesi
D. Duhter-i Hindû’nun Hâtime Bölümü
E. Istılahat-ı Edebiye

Cvp:E (Muallim Naci’nin)

3.Hamit’in şiir anlayışını açık olarak ortaya koyan ilk edebi metin aşağıdakilerden hangisidir?
A. Bir Şairin Hezeyânı
B. Nâ-kâfî
C. Makber Mukaddimesi
D. Duhter-i Hindû’nun Hâtime Bölümü
E. Istılahat-ı Edebiye          

Cvp:A

4.Abdülhak Hamid’in “Bir Şairin Hezeyânı” adlı eseri hakkında verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A. 1886 yılında Tercümân-ı Hakîkat gazetesinde yayımlanmıştır.
B. Hamit’in şiir anlayışını açık olarak ortaya koyan ilk edebi metinlerdendir.
C. Şair bu şiirinde romantik şiir anlayışına bağlı olduğunu vurgular.
D. Kendisini tabiatın bir öğrencisi olarak gördüğünü vurgular.
E. Tabiatı bir öğretmen gibi algılaması dikkat çekicidir.

Cvp:A (1883)

5.Aşağıdaki verilen mısralardan hangisi Abdülhak Hamid’in eski şiir ve sanat anlayışını reddettiğinin göstergesidir?
A. Encümenden hiç istemem imdâd
B. Yetişir âsmân önümde kitab
C. Dilemem şeyh u şâbdan irşâd
D. Bana lâzım değil beyân ü bedi
E. Bana mektep gelir şu penbe sehâb

Cvp:D

6. Olmadım sarf u nahve ben âgâh,
   “Gramer”den de anlamam billâh,
   Ulemâ benden etsin istikrâh,
   Hiç vazifem de olmaz, ey hemrâh,
   Çünkü Perverdigâr’ı pek severim
Hamid yukarıdaki bölümde aşağıdakilerin hangisini dile getirmektedir?
A. halk şiirinin kurallarını bilmediğini ve bu cehaletinden dolayı çok üzüldüğünü söyler.
B. şiir hakkında bütün bilgilere sahip olduğu halde dili düzgün kullanamadığını itiraf eder.
C. klasik anlamda dilbilgisi kurallarının hiçbirini bilmediğini ve bu cehaletten dolayı da utanmadığını söyler.
D. klasik anlamda dilbilgisi kurallarını bilmediğini ve bunun için çok üzüldüğünü dile getirmektedir.
E. halk şiirinin dilbilgisi kurallarının hiçbirini bilmediğini ve bu cehaletinden dolayı birçok kişi tarafından kınandığını ifade eder.

Cvp:C

7. Nâ-kâfî: Bu şiirin yazılış nedeni Hamit’in şiirin altına koyduğu dipnottan anlaşılır: Dipnotta “ ‘Nâ’ edatının Farsça, ‘kâfî’ kelimesinin Arapça olması itibariyle Makber’deki “nâ-kâfî” tâbirini yanlış zanneden birinin tâ’rizât-ı nâ-becâsına karşı...” denilmiş, yani bu şiir, Makber Mukaddimesi’nde geçen “nâ-kâfî” kelimesinin “sarf u nahve” (dil bilgisi kurallarına) uymadığını düşünen bir insana, bu insanın şahsında da bir zihniyete karşı yazılmıştır.
Yukarıda yazılış nedeni anlatılan eser kaç yılında ve nerede yayınlanmıştır?
A. 1883-Gayret Dergisinde
B. 1883-Tercümân-ı Hakikat gazetesinde
C. 1886-Gayret Dergisinde
D. 1885-Tasvir-i Efkâr gazetesinde
E. 1886-Tercümân-ı Hakikat gazetesinde

Cvp:C

8.Abdükhak Hamit’in Nâ-kâfî şiirinin dördüncü bölümünde yer alan;
   “Acep hûn-ı dil-i mecrûhumu sen mey mi zannettin?
    Sadâ-yı makberi bir na’ra-yı heyhey mi zannettin?” şeklindeki mısralarındaki “mey” ve “na’rayı heyhey” ifadeleri, .............. ve çevresinde oluşmakta olan eski tarz “meyhane şiirleri”ne yöneltilmiş bir eleştiridir?
A. Recaizade Mahmut Ekrem
B. Namık Kemal
C. Şinasi
D. Ziya Paşa
E. Muallim Naci

Cvp:E

9. ..........’in şiirinde kullandığı “Bugün ben yazdım, elbette yazar ahfâd, nâ-kâfî” mısrası, düşüncelerindeki inatçılığı ve gelecekle ilgili öngörüsünü göstermesi bakımından önemlidir?
A. Abdülhak Hamit
B. Namık Kemal
C. Şinasi
D. Ziya Paşa
E. Muallim Naci

Cvp:A

10. Hamit’in “Bir şairin Hezeyânı” adlı şiirinden sonra şiir hakkındaki görüşlerine yer verdiği ikinci yazı aşağıdakilerden hangisidir?
A. İçli Kız
B. Sahra
C. Nâ-kâfi
D. Makber Mukaddimesi
E. Duhter-i Hindû’nun Hâtime Bölümü

Cvp:D

11.Abdülhak Hamit’in “Nâ-kâfî” şiirinin ortaya çıkmasına zemin hazırlayan eser aşağıdakilerden hangisidir?
A. Bir Şairin Hezeyânı
B. Makber Mukaddimesi
C. Nâ-kâfi
D. Sahra
E. Duhter-i Hindû’nun Hâtime Bölümü

Cvp:B

12. ........ edebiyatın bütün özelliklerinin görüldüğü Makber Mukaddimesi’nde en çok dikkati çeken unsurlar “tezat” ve “ölüm gerçeği karşısında beşerin aczi”dir?
A. realist
B. romantik
C. sürrealist
D. naturalist
E. klasik

Cvp:B

13. Hamit, hangi eserinde şiiri, “En güzel, en büyük, en doğru şiir, bir hakîkati müdhişenin tazyîki altında hiçbir şey söyleyememektir” diye tarif eder?
A. Bir Şairin Hezeyânı
B. Makber Mukaddimesi
C. Nâ-kâfi
D. İçli Kız
E. Duhter-i Hindû’nun Hâtime Bölümü

Cvp:B

14. “İnsan, bazı kere, hatırına gelen bir hayâli tanıyamaz, o kadar güzeldir. Zihninden uçan bir fikre yetişemez, o kadar yüksektir. Kalbinde doğan bir hissi bulamaz, o kadar derindir. Bu acz ile bir feryat koparır, yahut pek karanlık bir şey söyler, yahut hiçbir şey söylemez de, kalemini ayağının altına alıp ezer. Bunlar şiirdir.”
Yukarıda Makber Mukaddimesi’nden alınan bölümde Hamit’in yazıların tematik ana damarını oluşturan sanat aşağıdakilerden hangisidir?
A. tezat
B. tevriye
C. kinaye
D. tenasüp
E. teşbih

Cvp:A

15. Hamit, Makber Mukaddimesi’ndeki fikirleriyle sanatın kaynağının tabiatta olduğu görüşünü savunur, şiirlerindeki hataların ise kendisine ait olduğunu söyler. Bu, güzelliğin kaynağının tabiat, dolayısıyla ilâhî olduğunun kabulüdür. Böyle bir güzellik anlayışı, ........’un estetik anlayışına bağlıdır?
A. Aristo
B. Descartes
C. Cervantes
D. Platon
E. Tolstoy

Cvp:D

16. Hamit, sömüren (İngiltere) ile sömürülen (Hindistan) tezadı üzerine kurduğu bu eseri, Hindistan’ı görmeden yazar. Eserinde, Hindistanlı güzel bir kız olan Suruciye(tabiatın kızı)’yi ve onun şahsında Hintlilerin nasıl sömürüldüklerini anlatır.
Yukarıda bahedilen eser aşaığdakilerden hangisidir?
A. Bir Şairin Hezeyânı
B. Makber Mukaddimesi
C. Nâ-kâfi
D. İçli Kız
E. Duhter-i Hindû’nun Hâtime Bölümü

Cvp:E

17. Hamit’e göre; “Halkın rağbet ettiği, millî ahlâk ve âdetlerimizi gösteren millî tiyatro eserleri, herkesin bildiğini tekrarlamaktan başka bir şey yapmayan birer ahlâk risalesidir. Birçok örnekleri gibi İçli Kız da bu cinsten bir eserdir. Asıl millî tiyatro eserleri ise; seyircilere herkesin iyi bildiği kendi hayatlarını değil, tanımadıkları cemiyetlerin veya azınlıkların hayatlarını, İslâm veya Osmanlı tarihinin muhteşem olaylarını anlatan eserlerdir. Batıda pek çok örnekleri bulunan bu tür eserler bizde henüz yoktur.”
Hamit bu düşünceye uyarak kimin hangi eserini, Vuslat ve İçli Kız’dan üstün bulur ve Duhter-i Hindû’yu bu görüşe örnek olarak yazdığını belirtir?
A. Recaizade Mahmut Ekrem’in Atala’sı
B. Sami Paşazade Sezai’nin Sergüzeşt’i
C. Namık Kemal’in İntibah’ı
D. Ziya Paşa’nın Zafername’si
E. Muallim Naci’nin Demdeme’si

Cvp:A

18. Batı retoriğine yönelmiş ilk edebiyat kuramcılarındandır.
Bu dönemde üç niteliği ile öne çıkar:
-Tanzimat dönemi edebiyatının estetiğini yapması,
-Muallim Naci ve arkadaşlarına karşı yeni edebiyatı ve zihniyeti savunması,
-Servet-i Fünûn topluluğunun oluşumuna ciddi anlamda katkı sağlaması.
Yukarıda bahsedilen kişi aşağıdakilerden hangisidir?
A. Abdülhak Hamit Tarhan
B. Recaizade Mahmut Ekrem
C. Mizancı Murat
D. Beşir Fuat
E. Namık Kemal

Cvp:B

19.Aşağıdakilerden hangisi Recaizade Mahmut Ekrem’in eleştiri konusuyla ilgili düşüncelerini dile getirdiği edebi metinlerden biri değildir?
A. Talîm-i Edebiyat
B. 3. Zemzeme Mukaddimesi
C. Takdîr-i Elhân
D. Takrizat    
E. İntikad

Cvp:E (Muallim Naci’nin)

20.-Recaizade Mahmut Ekrem’in Mekteb-i Mülkiye’de “Edebiyat-ı Osmaniye” dersi için iki bölüm hâlinde yazmayı düşündüğü fakat ilk kısmını dahi eksik neşrebildiği bir belâgat ve edebiyat kuramları kitabıdır.
   -Başlangıçta taş baskı usulüyle birkaç defa basılan -ilki 1879’dur- bu kitap, hurufat baskısıyla ilk defa 1882 yılında yayımlanır.
Yukarıda bahsedilen eser aşağıdakilerden hangisidir?  
A. Talîm-i Edebiyat
B. 3. Zemzeme Mukaddimesi
C. Takdîr-i Elhân
D. Takrizat
E. İntikad
Cvp:A

21.Aşağıdakilerden hangisi Talîm-i Edebiyat’ın hurufat baskısının oluştuğu dört ana bölümden biri değildir?
A. I. Fasıl
B. II. Fasıl
C. III. Fasıl
D. Son Fasıl
E. IV. Fasıl

Cvp:D

22. Ekrem, hangi kitabını oluştururken, kendisinden önce Süleyman Paşa’nın da Mebani’l-İnşâ adlı eserini yazarken bir hayli istifade ettiği, Emile Lefranc’ın Traité Théorique et Pratique de Littérature Style et Composition isimli eserinin “Style” bölümünü örnek almıştır?
A. Atala
B. 3. Zemzeme Mukaddimesi
C. Takdîr-i Elhân
D. Takrizat
E. Talîm-i Edebiyat

Cvp:E

23.-Edebiyatın ruhî melekeler yönünden psikolojik izahına ayrılmıştır.
    -Bu bölümde “Kuvâ-yı Zihniyenin Edebiyatta Fiili” başlıklı genel bir girişten sonra yazara göre bir eserde bulunması gereken fikir, his, tabiî güzellik, hayal gücü, zerafet, nükte ve hafıza kuvveti gibi hususlar üzerinde durulmuştur.
   -Yine bu bölümün sonuna, sanki ayrı bir fasıl gibi duran fakat herhangi bir numara yahut fasıl başlığı verilmeksizin oluşturulmuş “deha ve hüner”le “sanatta güzelliğin neden ibaret” olduğunu işleyen iki ayrı konu daha ilâve edilmiştir.
Yukarıda verilen bilgilerde Talim-i Edebiyat’ın hangi bölümüne aittir?
A. Son Bölüm
B. Birinci Bölüm
C. İkinci Bölüm
D. Üçüncü Bölüm
E. Dördüncü Bölüm

Cvp:B

24.Talim-i Edebiyat’ın ikinci bölümü üslup konusuna ayrılmıştır.Aşağıda üslupla ilgili verilen ifadelerden hangisinin açıklaması yanlış verilmiştir?
A. Fesahat (ifadenin doğru olması ve lâfızların birbirine uygun düşmesi)
B. Vuzuh (kapalı ve müphem lâfızlar kullanmamak/ bulanık ve karmaşık ifadelere yer vermemek)
C. Tabiiyet veya tabiîlik (üslupta orta yolu bulmak / lâfzı manasından çok olmamak üzere söyleme ve yazma)
D. Âheng-i selâset (bir ibare içinde kelimelerin kulağa hoş gelecek şekilde yanyana getirilmesi),
E.  muvafakat (üslûbun konusuna uygun olması veya ifadenin fikir ve hislerle örtüşmesi)

Cvp:C (verilen açıklama “Munakkahiyet”e aittir.)

25.-“Tezyinât-ı Üslûp, Envâ-i Mecâz” başlığını taşıyan bölümde sadece “mecaz” lar, edebî sanatlar üzerinde durulmuştur.
    -Bu bahis; “mecâz-ı tahyilî (hayâl mecazları)”, “mecâz-ı tebliğî” (ifade, anlatış mecazları) ve “marifet-i mecâz” (mecazlı anlatımda bulunması gereken nitelikler) başlıkları altında örneklerle izah edilmiştir.
Yukarıda bahsedilen bölüm Talim-i Edebiyat’ın hangi bölümüdür?
A. Son Bölüm
B. Birinci Bölüm
C. İkinci Bölüm
D. Üçüncü Bölüm
E. Dördüncü Bölüm

Cvp:D

26.Talim-i Edebiyat’ın son bölümünün adı aşağıdakilerden hangisidir?
A. Sanayi-i Lafziye
B. Envâ-i Mecâz
C. Fesahat
D. Âheng-i Selaset
E. Tezyinât-ı Üslûp

Cvp:A

27.-Eserin yayınlanması, özellikle edebiyatta yenilik yapılmasını isteyen çevrelerde büyük bir memnuniyete neden olurken, eski edebiyat taraftarlarınca pek hoş karşılanmaz.
   -Eseri takdir edenlerin başında gelen Namık Kemal; ”Ekrem, millete hepimizin gıpta edeceğimiz bir kitap ihdâ etti. .............., Ekrem’in kendisi kadar büyüktür, ah şu mecaz bahsini biraz karıştırmamış olsaydı, bu kitabı nûmûne-i kemâl olurdu.” der.
Yukarıda bahsedilen eser aşağıdakilerden hangisidir?
A. Atala
B. 3. Zemzeme Mukaddimesi
C. Takdîr-i Elhân
D. Takrizat
E. Talîm-i Edebiyat

Cvp:E

28. Talîm-i Edebiyat yayımlanınca dönemin edebiyatçıları bu esere olumlu ve olumsuz bakanlar şeklinde ikiye ayrılır. Başını ........... ve ...............’ın çektiği bir grup esere olumlu bakarken; başta Hacı İbrahim Efendi olmak üzere eski edebiyat taraftarları da Talîm-i Edebiyat’a ciddi eleştiriler yöneltirler?
A. Namık Kemal- Mizancı Murat
B. Abdülhak Hamit-Beşir Fuat
C. Namık Kemal-Şinasi
D. Mizancı Murat-Beşir Fuat
E. Namık Kemal-Abdülhak Hamit

Cvp:A

29.Aşağıdakilerden hangisi güzel bir eserin temel dayanaklarından biri değildir?
A. fikir
B. akıl
C. his
D. hayal
E. zevk

Cvp:B

30.-Ekrem bu yazıda sanat, edebiyat ve şiirle ilgili görüşlerini dile getirir.
    -Yazar’a göre, “en güzel eserler onlardır ki okunduktan sonra da insanı bir müddet düşünmeye mecbur eder.”
Yukarıda bahsedilen kitap aşağıdakilerden hangisidir?
A. Talîm-i Edebiyat
B. 3. Zemzeme Mukaddimesi
C. Takdîr-i Elhân
D. Takrizat    
E. İntikad

Cvp:B

31.” Recaizade, retoriğin ulvî (yüce) kuramını da benimser, hakikî ulviyetten nasibi olmadığı hâlde ulviyet hissi veren kelimelerin, yazıların balon gibi olduğunu, bu tür yazıları yazanların bir aralık şöhret bulsalar bile daha sonra unutulacaklarını, hakikî histen mahrum iken ateşten kıvılcımdan bahseden manzumelerin ateşböceğine benzediğini ve kendi kendine sönüp yok olacağını söyler.”
Yukarıda geçen “ateşböceği” ifadesi anahtar kelime görevi üstlenmiştir. Çünkü bu ifadede, ...........’nin aynı anlama gelen eserleri “Şerâre” ile “Ateşpare”ye ........ vardır?
A. Muallim Naci-telmih
B. Ziya Paşa-telmih
C. Muallim Naci-tariz
D. Ziya Paşa-tariz
E. Muallim Naci-teşbih

Cvp:A

32. Ekrem; gazel için üç temel kavramı öne çıkarır: Rikkat-i his (his inceliği), letâfet-i hayal (hayal güzelliği), nezaket-i elfaz (söz inceliği ve güzelliği).Yazar, bu niteliklerin en güzel örneklerinin .........’nin eserlerinde görüldüğünü belirtir?
A. Bağdatlı Ruhi
B. Nefi
C. Baki
D. Fuzulî
E. Nedim

Cvp:D

33. Ekrem edebî eserlerde üç çeşit güzellik bulunduğunu, bunların önem sırasına göre; sünûhât-ı kalbiyye (kalbe doğan ilhamlar), bedayi-i hayâliyye (hayal güzelliği), mehâsin-i fikriyye (fikir güzelliği) olduğunu söyler. Ekrem, bütün bu güzelliklerin organik bir yapıya bürünmesinden sonra, bunları ifade edecek en uygun kelimelere, kafiye sistemine ve vezne ihtiyaç bulunduğunu vurgular. Yani, bir şiirin güzel olması için hem ........ hem ....... yönünden mükemmel olması gerektiğine inanır. Bu görüşlerin ilk somut meyvesini Servet-i Fünûn edebiyatıyla verdiğini söyleyebiliriz?
A. içerik-biçim
B. sanat-ahenk
C. ahenk-vurgu
D. içerik-üslup
E. biçim-dil

Cvp:A

34.Takdîr-i Elhân Recaizade Mahmut Ekrem’in öğrencisi .................’in “Elhân” şiiri üzerine yazılmıştır?
A. Beşir Fuat
B. Mizancı Murat
C. Nabizada Nazım
D. Sami Paşazade Sezai
E. Menemenlizade Mehmet Tahir

Cvp:E

35.Aşağıda Takdîr-i Elhân ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A. Yazar yeni tarz şiirin nasıl olması gerektiği üzerinde durur.
B. Mesela; kafiye konusunda, aynı Arap harflerinin peş peşe gelmesiyle yapılan “göz için kafiye” anlayışına karşı çıkar.
C. Kafiyenin temelde ses benzerliğine dayanması gerektiğini, yani kafiye oluşturulurken farklı harfler de kullanılsa asıl olanın kulağa aynı sesin gelmesi olduğunu vurgular. Bu da edebî dilde “kulak için kafiye” demektir.
D. Ekrem bu eserde, tabiata hissî (santimantal) bir şekilde bakar ve “bir edebî eserin ruhu fikirdir” der.
E. “kulak için kafiye” anlayışına karşı çıkıp “göz için kafiye” anlayışının savunuculuğunu yapar.

Cvp:E

36.Recaizade Mahmut Ekrem hangi eserinde Beşir Fuad, Halit Ziya ve Mustafa Reşit Bey’i eleştirmiştir?
A. Talîm-i Edebiyat
B. 3. Zemzeme Mukaddimesi
C. Takdîr-i Elhân
D. Takrizat    
E. İntikad

Cvp:D

37.Aşağıdakilerden hangisi Muallim Naci’nin eleştiri yazılarından biri değildir?
A. Muallim
B. Mektuplar
C. Demdeme
D. Istılahat-ı Edebiye
E. Hayâliyyûn-Hakikiyyûn

Cvp:E

38. Muallim: Muallim Naci’nin ............’in edebî sütununda yayımladığı makalelerin bir kısmının bir araya getirilmesiyle oluşturulmuştur. Kayınpederi Ahmet Midhat Efendi’nin çıkardığı bu gazete, Muallim Naci’yi edebiyat âlemine tanıtması bakımından da önemlidir?
A. Tercümân-i Hakîkat
B. Takdir-i Elhan
C. Ceride-i Havadis
D. Tercüman-ı Ahval
E. Tasvir-i Efkar

Cvp:A

39.Aşağıdakilerden hangisi Muallim Naci’nin “Muallim” adlı kitabında bir araya topladığı yazılarında öne çıkan eleştirel yaklaşımlardan biri değildir?
A. Dil ve ifade ile ilgili tenkitler
B. Vezin ve kafiye hatalarına işaret eden tenkitler
C. Edebî sanatlar ve özellikle mübalağa sanatı ile ilgili tenkitler
D. Mana, fikir ve hayal ile ilgili tenkitler”
E. Edebî sanatlar ve özellikle tezat sanatı ile ilgili tenkitler

Cvp:E

40. 1. Muhaberât ve Muhaverât
     2. Mektuplarım
     3. İntikad
     4. Demdeme
     5. Takrizât
Yukarıda verilenlerden hangileri Muallim Naci’nin mektuplarıdır?
A. Yalnız 2
B. 4 ve 5
C. 1,2,3
D. 1,3,5
E. 1,2,4

Cvp:C

41.- Muallim Naci’nin Ahmet Midhat Efendi ile mektuplaşmalarından oluşan bu eserde, o dönemin devlet daireleri olan “kalemler”de çalışan memurların “arz-i u bûdiyet” (bağlılığını bildirme) gibi tavırları eleştirilir.
   -Toplam on iki mektuptan oluşan bu haberleşmede; Muallim Naci’nin memuriyet hayatı, kişiliği, “Naci” mahlasını alışı, nesri nazma tercih edişi, hattatlığı, gazetecilik ve gazetelerle ilgili görüşleri, hüzün veren şiirlerden hoşlanması ve bütün bunlarla birlikte her iki tarafın birbirine bakışıyla ilgili bahisler de ayrıca dikkati çeker.
Yukarıda hakkında bilgi verilen eser aşağıdakilerden hangisidir?
A. Muallim
B. Mektuplar
C. Demdeme
D. Istılahat-ı Edebiye
E. Muhâberât ve Muhâverât

Cvp:E

42. -Muallim Naci’nin, Beşir Fuat’ın Victor Hugo isimli eserini yayımlamasından sonra “realizm”, “natüralizm” ve “tercüme” konuları hakkında karşılıklı yazılmış yedi mektuptan oluşur.
    -Bu eserde Naci’nin en önemli tespitlerinden birisi; “bir eser sırf yeni veya eski olduğu için ne peşinen kabul edilmeli, ne de reddedilmelidir, esas olan güzelliktir.” fikridir.
Yukarıda hakkında bilgi verilen eser aşağıdakilerden hangisidir?
A. Muallim
B. İntikad
C. Demdeme
D. Istılahat-ı Edebiye
E. Muhâberât ve Muhâverât

Cvp:B

43.-Recaizade Mahmut Ekrem’in III. Zemzeme Mukaddimesi ile Takdîr-i Elhân adlı eserinde kendisine yapılan eleştirilere karşı Muallim Naci’nin Saadet Gazetesi’nde yayımlanan cevaplarından oluşur.
   -Tamamlanmamış bir eserdir ve şu bilgi notuyla neşredilir:
“Recaîzâde saâdetlü Mahmut Ekrem Efendi Hazretleri tarafından tahrîr ve neşrolunan (Takdîr-i Elhân)a karşı yazılmış bir risâledir ki lüzûm göründükçe eczâsı teksîr olunacaktır.”
Yukarıda hakkında bilgi verilen eser aşağıdakilerden hangisidir?
A. Muallim
B. İntikad
C. Demdeme
D. Istılahat-ı Edebiye
E. Muhâberât ve Muhâverât

Cvp:C

44.Tanzimat dönemi Türk edebiyatında Batı’ya açılan en önemli kapılardan birisi ............dır?
A. Mizancı Murat
B. Beşir Fuat
C. Nabizade Nazım
D. Recaizade Mahmut Ekrem
E. Abdülhak Hamit Tarhan

Cvp:B

45. ..........‘ın ifadesiyle o, “Tanzimat‟tan sonraki eleştiri anlayışına yeni bir yön vermeye ve yeni edebiyatın Batıdaki gerçekçi edebiyat (realizm ve natüralizm) karşısındaki durumunu belirlemeye çalışır.”
A. Abdullah Uçman
B. Bilge Ercilasun
C. Kâzım Yetiş
D. Önder Göçgün
E. Ömer Faruk Akün

Cvp:A

46.Pozitivist bir dünya görüşüne sahip olan, Türk edebiyatında ilk defa realizm ve natüralizmden bahseden ve bu akımlarla ilgili bilgiler aktaran yazar aşağıdakilerden hangisidir?
 A. Mizancı Murat
B. Beşir Fuad
C. Nabizade Nazım
D. Recaizade Mahmut Ekrem
E. Abdülhak Hamit Tarhan

Cvp:B

47.-Her türlü kuralcı, skolastik düşünceye karşıdır.
    -Sadece hayalle beslenen, gerçek hayattan kopuk eski ve yeni edebiyat anlayışlarına da yüz vermez.
    -Sanat ve edebiyatın deneysel bilimlere ters düşmemesi gerektiğini düşünür.
   -Tanzimat sonrası Türk edebiyatının daha çok duyulara dayalı romantizmini ve heyecan yüklü şiirini gerçeklikle bağdaştıramaz.
Yukarıda hakkında bilgi verilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?
A. Beşir Fuad
B. Abdülhak Hamit
C. Mizancı Murat
D. Samipaşazade Sezai
E. Nabizade Nazım

Cvp:A

48. Devrinin popüler edebiyat anlayışı olan romantizmi eleştiren bu eser, aynı zamanda Türk edebiyat tarihinin ilk tenkitli monografisidir. Romantizme karşı Emile Zola’nın natüralizmini öne çıkararak, edebiyat tarihimizde “Hayâliyyûn-Hakikiyyûn” tartışmasını başlatan da bu eserdir
Yukarıda bahsedilen eser ve yazarı aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
A. Turfanda mı Yoksa Turfa mı-Mizancı Murat
B. Demdeme-Muallim Naci
C. Victor Hugo-Beşir Fuad
D. Vuslat-Recaizade Mahmut Ekrem
E. Victor Hugo-Mizancı Murat

Cvp:C

49. Muallim Naci ve Selanikli Fazlı Necip ile mektuplaşan .........‘ın bu mektupları ölümünden sonra, Muallim Naci ile olanı İntikad; Selanikli Fazlı Necip ile olanı da Mektubat isimleriyle yayımlanmıştır?
A. Beşir Fuad
B. Abdülhak Hamit
C. Mizancı Murat
D. Samipaşazade Sezai
E. Nabizade Nazım

Cvp:A

50. O, edebiyatı bir milletin “tercüme-i ahvâli” ve “hayat-ı maneviyyesi” olarak görür.
............... tenkitle ilgili görüşlerini, ...... yılından itibaren Mîzan Gazetesi’nde yayımlanarak 18 makaleden oluşan “Üdebâmızın Nümûne-i İmtisalleri” adlı seri yazısı ile yine aynı gazetede çıkan birkaç “edebî musahabe” ve Turfanda mı Yoksa Turfa mı adlı romanının “İfade-i Mahsûsa” bölümünde ortaya koymuştur?
A. Beşir Fuad-1880
B. Mizancı Murat-1888
C. Beşir Fuad-1888
D. Mizancı Murat-1887
E. Samipaşazade Sezai-1887

Cvp:B

51.Aşağıdakilerden hangisi Mizancı Murat’a göre bir edebi eserin güzel ve mükemmel olabilmesi için gerekli şartlardan biri değildir?
A. üslûp ve ifadesi sade olması
B. üslûp ve ifadesi düzgün olmalı
C. bir “dram entrikası”na sahip olmalı
D. mutlaka okuyucuya ibret dersi vermeli
E. dili ağır ve sanatlı olmalı

Cvp:E

52. Mizancı Murat’ın edebiyata yaklaşımı, temelde ..........’in yaklaşımı ile birçok yönden örtüşür. Mizancı Murat da .......... gibi divan edebiyatını sun’î ve hatta bir kısım eserler göz önünde bulundurulursa, ahlâka aykırı bulur. Murat Bey, bu noktada “edebiyat-ı ahlâkiyye” adını verdiği bir yolu takip eder. Ona göre Türk edebiyatında, millî özellikler taşıyan, toplumun örf ve âdet, ahlâk ve dinî yargılarına bağlı “tip”ler oluşturulmalıdır?
A. Namık Kemal
B. Recaizade Mahmut Ekrem
C. Beşir Fuat
D. Abdülhak Hamit Tarhan
E. Şinasi

Cvp:A

53.Aşağıdakilerden hangisi Mizancı Murat’ın görüşlerinden biri değildir?
A. Bir dilin gelişme safhaları, en güzel şekilde tenkit eserlerinde görülebilir.
B. Bir edebiyatın gelişmesi, zenginleşmesi ve güzelleşmesi ancak ciddi eleştiri faaliyetleriyle olabilir.
C. Bizim ülkemizde eleştiri öteden beri yanlış anlaşılmakta; saldırı ile eleştiri birbirine karıştırılmakta, âdeta eş anlamlı sayılmaktadır.
D. Avrupa’da ise eleştiri müstakil bir tür kabul edilmiş, Sainte-Beuve, Bouleau ve Voltaire gibi büyük tenkitçiler sayesinde edebî seviye yükselmiştir.
E. Bir edebiyatın gelişmesi, zenginleşmesi ve güzelleşmesi ancak ciddi anlamda eleştiri faaliyetlerinden kaçınmakla olabilir.

Cvp:E

54. Mizancı Murat’a göre Türk edebiyatında eleştiri bahsiyle ilgili olarak Şeyh Galip’e kadar ciddi hiçbir faaliyet görülmemiştir. Şeyh Galip’in ............‘ının manzum mukaddimesinde Nâbî’nin Hayrâbâd’ı ile ilgili olarak ortaya attığı fikirler bizde eleştiri çalışmalarının başlangıcı olarak düşünülebilir?
A. Hüsn ü Aşk
B. Nar-ı Aşk
C. Divan
D. Zübde-i Alem
E. Hayriyye
Cvp:A

55. Şeyh Galip’ten ............’e kadar Türk edebiyatında Batılı anlamda bir eleştiriye ve eleştirmene rastlanmaz. Dolayısıyla yenileşme dönemi Türk edebiyatı içinde ciddi ilk tenkitçi ..........’dir. O, çağdaşları ve öğrencileri tarafından aşılamamıştır?
A. Mizancı Murat
B. Beşir Fuat
C. Namık Kemal
D. Recaizade Mahmut Ekrem
E. Abdülhak Hamit Tarhan

Cvp:C

56.Aşağıdakilerden hangisi Mizancı Murat’ın nitelikli bir eleştirmende aradığı özeliklerden biri değildir?
A. Geniş bir kültür birikimi
B. Fesahat ve belagat bilgisi
C. Objektif davranabilme
D. Merak ve tecessüs sahibi olma
E. Retorik bilgisi

Cvp:E (seçme kabiliyeti)

57. “Bilim mistiği” ünvanını hak edecek derecede bilimsel yöntem ve uygulamalara bağlı olan ............’a göre, realizm ve natüralizm; “hayalden ve mübalağadan kaçınıp hakikati olduğu gibi anlatmak”tır?
A. Mizancı Murat
B. Beşir Fuat
C. Namık Kemal
D. Recaizade Mahmut Ekrem
E. Abdülhak Hamit Tarhan

Cvp:B

58.Natüralizm denince akla gelen ilk insan aşağıdakilerden hangisidir?
A. Auguste Comte
B. Descartes
C. Montaigne
D. Emile Zola
E. Goethe

Cvp:D

59. Beşir Fuad, ........ ile .......... i karşılaştırırken güzel ile hakikati de mukayese eder. Ona göre, güzel olan “izafî ve geçici”, hakikat ise “ebedî ve değişmez” özelliklere sahiptir. Dolayısıyla sanat, doğal olmak şartıyla hem güzeli hem de çirkini göstermek zorundadır?
A. romantizm-natüralizm/realizm
B. klasisizm-romantizm
C. sürrealizm-naturalizm
D. parnasizm-romantizm
E. klasisizm-natüralizm
Cvp:A

60. Beşir Fuad’ın Victor Hugo kitabıyla yapmak istediği şey; Tanzimat Dönemi yazarlarının (Namık Kemal-Hamit-Ekrem) büyük ölçüde .........e dayanan edebî anlayışlarını tenkit etmektir?
A. klasisizm
B. realizm
C. sürrealizm
D. natüralizm
E. emperyalizm

Cvp:D

61.Aşağıdakilerden hangisi Beşir Fuad’ın başlattığı Hayaliyyun-Hakikiyyun tartışmasına katılan kişilerden biri değildir?
A. Menemenlizade Mehmet Tahir
B. Ahmet Midhat Efendi
C. Namık Kemal
D. Recaizade Mahmut Ekrem
E. Şinasi

Cvp:E

62.Aşağıdakilerden hangisi Ahmet Midhat’ın Emile Zola ve realist/natüralist romancılara karşı itirazlarından biri değildir?
A.Realistler, romancının önce geniş bir hazırlık yapması gerektiğini söylerler; ancak onların söylediği bu öğrenme süreci insanın bütün hayatını kaplamakta ve ona roman yazabilecek vakti bırakmamaktadır.
B. Roman ve romancı için gözlem çok önemlidir, fakat bunun için mutlaka seyahat etmek şart değildir.
C. Emile Zola’nın romanlarında güzellikleri bir tarafa bırakıp sadece kötülük ve çirkinliklerden bahsetmesi sakıncalı ve ahlâk dışı bir davranıştır.
D. Zola, felâketleri abartarak tasvir etmekte ve bütün felâketlerden ülke yöneticilerini sorumlu tutmaktadır. Ayrıca zengin ve kibar sınıfa karşı da olumsuz tavır takınmaktadır.
E. Zola’nın eleştirdiği konuların hemen hepsi ülkemizde vardır, bundan dolayı da onun romanlarını okumak gerekir.

Cvp:E ( Zola’nın eleştirdiği konuların hemen hiçbiri ülkemizde yoktur, bundan dolayı da onun romanlarını okumaya gerek yoktur. )

63.Ahmet Mithat hangi romanını, Türk edebiyatına Beşir Fuad’ın tanıttığı natüralist görüşle kaleme almıştır?
A. Jön Türkler
B. Paris’te Bir Türk
C. Karnaval
D. Müşâhedât
E. Menfa

Cvp:D

64. Beşir Fuad, .............’ın “Göz Yaşları” kitabını eleştirdiği yazıda; “... gözyaşlarının, şairlerin zannettiği gibi acı ve kederden değil, vücudun tabiî seyri içinde gözü mikroplardan temizleyen bir ifrazat” yine buna benzer şekilde “kalbin de bütün acı ve ıstırapların menşei değil, sadece kanın devr-i dâimini sağlayan bir tulumba” olduğunu söyler?
A. Ahmet Mithat Efendi
B. Namık Kemal
C. Mustafa Reşat
D. Recaizade Mahmut Ekrem
E. Refik Halit Karay

Cvp:C

65.Hayaliyyun-Hakikiyyun tartışma esnasında, Beşir Fuad’ın karşı karşıya geldiği ilk insan dönemin genç şairlerinden .................’ dir?
A. Menemenlizade Mehmet Tahir
B. Mustafa Reşat
C. Mizancı Murat
D. Refik Halit Karay
E. Ahmet Mithat Efendi

Cvp:A

HAZIRLAYAN: MELİKE DEMİRCİ

Hiç yorum yok: