AÖF EDEBİYAT ELEŞTİRİ TARİHİ 1.ÜNİTE SORULARI
ELEŞTİRİ TARİHİ 1. ÜNİTE SORULARI
1. Türkçe’de kullanılan tenkid ve onun eş anlamlısı olan eleştiri kavramları, Fransızcadaki ........ anlamına gelen “.........” teriminin karşılığıdır ?
A. tezat-poetik
B. yargılamak-critique
C. eleştirmek-muazehe
D. hicvetmek-intikad
E. eleştirmek-critique
Cvp:B
2.Tanzimat dönemi aydınları, Batı kültüründe bulunan “critique” terimini sırasıyla hangi kelimelerle karşılamışlardır?
A. muaheze-tenkid-intikad
B. eleştiri-tenkid-muaheze
C. tenkid-intikad-muaheze
D. muazehe-eleştiri-tenkid
E. intikad-muaheze-tenkid
Cvp:A
3.Terimleri Türkçeleştirme akımı başlayınca “........” terimi yaygınlaşmıştır?
A. taşlama
B. hiciv
C. eleştiri
D. yargı
E. tenkid
Cvp:C
4.Sanatın yahut edebiyatın incelenmesi, tartışılması, değerlendirilmesi, yargılanması işine ne ad verilir?
A. kuram
B. hüküm
C. bildirişim
D. eleştiri
E. belagat
Cvp:D
5.Bilgisine, görgüsüne, zevkine güvenen ve bu niteliklerine dayanarak diğer sanatçıların eserlerini değerlendiren kişiye ne ad verilir?
A. showmen
B. muhterem
C. bilge
D. eleştirwomen
E. eleştirmen
Cvp:E
6.Eleştiriyi “zihinsel eserlerin üstün ve zayıf yönlerini ortaya koymak” olarak tanımlayan kimdir?
A. Scaliger
B. Jules Lemaitre
C. Sainte Beuve
D. F. Thumerel
E. Jean Molino
Cvp:A
7.Eleştiriyi “kitaplardan zevk almak, onlarla duyguları inceltmek ve zenginleştirmek sanatı” olarak tanımlayan kimdir?
A. Scaliger
B. Jules Lemaitre
C. Sainte Beuve
D. F. Thumerel
E. Jean Molino
Cvp:B
8.Eleştirmeni “eleştirmen, okumayı bilen ve başkalarına öğreten adamdır” diye tanımlayan kimdir?
A. Scaliger
B. Jules Lemaitre
C. Sainte Beuve
D. F. Thumerel
E. Jean Molino
Cvp:C
9. -Kültürel gelişmeleri, yazarları ve eserleri kronolojik bir sırayla ele alır ve onları değerlendirir.
-Genel olarak geçmişte kalan eserlerle ilgilenir.
-Onları tarihî olaylar olarak ele alır, gün ışığına çıkarır ve sınıflandırır.
Yukarıda bahsedilen tür aşağıdakilerden hangisidir?
A. edebiyat kuramları
B. edebi eleştiri
C. sanat eleştirisi
D. edebiyat tarihleri
E. sanat tarihi
Cvp:D
10.Edebiyatın yöntemlerini, ilkelerini, kategorilerini ve ölçütlerini araştıran tür aşağıdakilerden hangisidir?
A. edebiyat kuramları
B. edebi eleştiri
C. sanat eleştirisi
D. edebiyat tarihleri
E. sanat tarihi
Cvp:A
11.-Daha çok somut sanat eserlerini inceler.
-Edebiyat tarihinden farklı olarak daha çok yeni eserlerle ilgilenir.
Yukarıda bahsedilen tür aşağıdakilerden hangisidir?
A. edebiyat kuramları
B. edebi eleştiri
C. sanat eleştirisi
D. edebiyat tarihleri
E. sanat tarihi
Cvp:B
12.F.Thumerel’e göre eleştiriler kaç sınıf altında toplanır ve bunlar nelerdir?
A. 2, hüküm eleştirisi-açıklayıcı eleştiri
B. 3, yorumlayıcı eleştiri-biçimsel eleştiri-hüküm eleştirisi
C. 3, açıklayıcı eleştiri-bilimsel eleştiri-yorumlayıcı eleştiri
D. 4, yargılayıcı eleştiri-bilimsel eleştiri-hüküm eleştirisi-biçimsel eleştiri
E. 2, biçimsel eleştiri-hüküm eleştirisi
Cvp:A
13.Eleştirinin ilk görevi aşağıdakilerden hangisidir?
A. eser ve yazar arasında bağlantı kurmak
B. eserin kötü yönlerini ortaya çıkarmak
C. eseri öznel bir bakış açısıyla yargılamak
D. eser hakkında bilgi vermek
E. eserin güzel ve faydalı yönlerini ortaya çıkarmak
Cvp:D
14. -Eserin değeri problemiyle ilgilenir, onun hakkında iyi yahut kötü, güzel yahut çirkin, faydalı yahut zararlı tarzında bir hüküm verir.
-Diğer eserlere göre değerli olup olmadığı konusunda bir yargıya varır.
-Yarı nesnel, nesnel ve öznel olan tipleri vardır.
Yukarıda bahsedilen eleştiri türü aşağıdakilerden hangisidir?
A. yapısal eleştiri
B. hüküm eleştirisi
C. biçimsel eleştiri
D. açıklayıcı eleştiri
E. bilimsel eleştiri
Cvp:B
15.Aşağıdakilerden hangisi bir hüküm eleştirisi değildir?
A. 17. yy’da klasisizm akımına bağlı eleştiriler
B. Boileau’nun eleştiri anlayışı
C. öznel eleştiriler
D. gazete eleştirileri
E. yapısal eleştiriler
Cvp:E
16.Açıklayıcı eleştiri kendi içinde kaç sınıfa ayrılır ve bunlar nelerdir?
A. 3, yorumlayıcı eleştiri-bilimsel eleştiri-biçimsel eleştiri
B. 2, yapısal eleştiri-psikanalitik eleştiri
C. 3, hüküm eleştirisi-biçimsel eleştiri-yapısal eleştiri
D. 2, biçimsel eleştiri- yargılayıcı eleştiri
E. 2, bilimsel eleştiri-yapısal eleştiri
Cvp:A
17. Freud’ün kuramları çerçevesinde gelişen Psikanalitik eleştiri, hangi tür eleştiridir?
A. hüküm eleştirisi
B. yapısal eleştiri
C. yorumlayıcı eleştiri
D. bilimsel eleştiri
E. biçimsel eleştiri
Cvp:C
18.-Metni açıklamak için metnin dışındaki nesnel olguları araştırır.
-Nesnellik kaygısı büyüktür.
-Lanson’un eserlerinde bu tip eleştiri ön plana çıkar.
-Üniversite eleştirileri de bu gruba girer.
Yukarıda bahsedilen eleştiri türü aşağıdakilerden hangisidir?
A. hüküm eleştirisi
B. yapısal eleştiri
C. yorumlayıcı eleştiri
D. bilimsel eleştiri
E. biçimsel eleştiri
Cvp:D
19.-Edebî eserin yapısına, üslûbuna ve türüne yönelmiş bir eleştiri anlayışıdır.
-Yapısal eleştiri yöntemleri bu tip içinde yer alır.
Yukarıda bahsedilen eleştiri türü aşağıdakilerden hangisidir?
A. hüküm eleştirisi
B. psikanalitik eleştiri
C. yorumlayıcı eleştiri
D. bilimsel eleştiri
E. biçimsel eleştiri
Cvp:E
20. Edebiyat kuramcıları, Réne Wellek ve Austin Varren, edebiyatı inceleme tarzlarını hangi başlıklar altında toplarlar?
A. dış yaklaşım-iç yaklaşım
B. alt yaklaşım-üst yaklaşım
C. kurallar modeli-tarihsel model
D. dilbilimsel yaklaşım-yapısal yaklaşım
E. yorumsal yaklaşım-tarihsel yaklaşım
Cvp:A
21.Aşağıdakilerden hangisi edebiyat incelemelerinde dış yaklaşım olarak kabul edilen araştırmalardan biri değildir?
A. edebiyat ve biyografi arasındaki ilişki
B. eser ve yazar arasındaki ilişki
C. edebiyat ve psikoloji arasındaki ilişki
D. toplum ve felsefe arasındaki ilişki
E. mit ve semboller arasındaki ilişki
Cvp:E
22.Aşağıdakilerden hangisi edebiyat incelemelerinde iç yaklaşım üzerine yapılan çalışmalardan biri değildir?
A. eser ve yazarı üzerine yapılan çalışmalar
B. eserin üslubu, ahengi, ritmi ve vezni üzerine yapılan çalışmalar
C. mecaz, istiare gibi edebi sanatlar üzerine yapılan çalışmalar
D. hikaye etme bilimi çalışmaları
E. edebi türler üzerine çalışmalar
Cvp:A
23.Aşağıdakilerden hangisi Jean Molino’nun görüşüne göre metin analizi türlerinden biri değildir?
A. kurallar modeli
B. tefsir yahut yorum modeli
C. tarihsel model
D. dilbilimsel ve yapısal model
E. iç yaklaşım modeli
Cvp:E (dış yaklaşım modeli)
24.Aşağıdakilerden hangisi eleştirinin niteliklerinden biri değildir?
A. Eleştiri edebî eserleri açıklar, onların değerini, güzelliğini, doğruluğunu, yeniliklerini, üslubunu, ahlakî değerini, felsefesini ve düşünüş tarzını, kusurlarını ortaya koyar.
B. Eleştiri, yazar ve eser arasında bir köprü rolünü üstlenmez.
C. Yazara yeni okuyucular kazandırır, ona hatalarını gösterir, eserin anlaşılmayan, karanlık kalan yönlerini açığa çıkarır.
D. Hatta eserin yazarı tarafından dahi fark edilmemiş niteliklerini gözler önüne serer.
E. Okuyucuya yeni eserleri duyurur, eserin üstü kapalı anlamlarına ve yazarın amaçlarına okuyucunun dikkatini çeker.
Cvp:B ( üstlenir )
25. “Edebiyat kuramları, aslında değişik, çoklu görüşleri değil, göreli görüşleri yansıtır.” diyen kimdir?
A. A. Compagnon
B. Jules Lemaitre
C. Sainte Beuve
D. F. Thumerel
E. Jean Molino
Cvp:A
26. Dilbilim terimi olarak karşıt, çok zaman “mukabil” anlamında “........” anlamında kullanılır?
A. zıt
B. tezat
C. opposition
D. eleştiri
E. muaheze
Cvp:C
27.Aşağıdaki verilen kelimelerden hangisi birbirine karşıt (opposition) değildir?
A.inmek-binmek
B. inmek-çıkmak
C. inmek-kalkmak
D. tay-at
E. eşek-inek
Cvp:E
28.Aşağıdakilerden hangisi metinler arası ilişkilerden biri değildir?
A. iç metinlik
B. dış metinlik
C. ek metinlik
D. tip metinlik
E. üst metinlik
Cvp:E ( art metinlik )
29.Aşağıdakilerin hangisinde metinler arası ilişkinin açıklaması yanlış verilmiştir?
A. İç metinlilik:Bir metnin içinde başka bir metnin bulunmasıdır. Bu ayırım, metin / iç metin ayrımını yansıtmaktadır.
B. Dış metinlilik:Bir metin hakkında yazılan tenkitler, açıklamalar, tahliller ve yorumların hepsi birer dış metindir. Bu ayırım, metin / dış metin ayırımını yansıtmaktadır.
C. Ek metinlilik:Bir metnin önünde, sonunda yer alan başlıklar, alt başlıklar, önsöz, sonsözler, notlar, “der-kenâr”lar, yayıncı açıklamaları birer ek metindir. Bu ayırım, metin ve ek metin ayırımını yansıtmaktadır.
D. Tip metinlilik:Belli bir edebî türe ait olan tematik ve biçimsel özelliklerle bir metin arasındaki ilişkidir. Eser ile ait olduğu tür, tip, sözceleme tipi arasında bulunan benzerliklerdir. Metin tipi, sözceleme tipi ve metnin türü art metinlilik ilişkileri yaratır. Bu ayırım, metin / tür ayırımını yansıtmaktadır.
E. Art metinlilik:Yeni bir metni eski bir metne bağlayan ilişkiler toplamıdır, başka bir deyişle bir B art-metnini bir A ön-metnine bağlayan ilişkiler toplamıdır. İki metin arasında bir kaynaklık ilişkisi bulunur. Mesela: tercüme eserler, parodiler, nazireler, taklit eserler birer alt metindir.
Cvp:D ( Metin tipi, sözceleme tipi ve metnin türü üst metinlilik ilişkileri yaratır. )
30.Eleştiri türünün ilk başarılı örnekleri ...........’ da görülür?
A. Eski Yunanistan
B. Amerika
C. Avrupa
D. Fransa
E. İngiltere
Cvp:A
31.Eski Yunanlar, Eski Mısır, Hint ve Anadolu medeniyetlerinin kültür mirasından ..... ve ....... bilimlerini geliştirmişlerdir ?
A. dil-kültür
B. felsefe-matematik
C. bilim-fen
D. bilim-sanat
E. dil-mantık
Cvp:E
32. Eleştiri, hangi biçimiyle olursa olsun, ........ olgusuna dayanır?
A. anlama
B. dinleme
C. görme
D. düşünme
E. okuma
Cvp:D
33. ....... tarihi ve ........ tarihi, daima eleştiri tarihinin temel belirleyicileri olmuştur?
A. dil-Türk
B. bilim-düşünce
C. düşünce-sanat
D. felsefe-sanat
E. bilim-felsefe
Cvp:B
34. İslâm dünyasında bilimin çok hızlı ve yöntemli bir şekilde gelişmesinin asıl nedeni, aşağıdakilerden hangisidir?
A. Eski yunan ve Roma medeniyetlerinin kaynaklarına ulaşmış olmaları
B. Farklı milletten birçok kişinin Müslüman olması
C. Arapçanın birçok lehçesinin bulunması
D. Arap, Acem ve Türk bilginlerinin Eski Yunan felsefecilerinin eserlerini tercüme etmesi
E. Tanrı’nın buyruklarını bildiren “Kur’ân-ı Kerîm”i doğru anlama ve doğru anlatma arzusu
Cvp:E
35.Batı medeniyetinde güzel konuşma ve yazma bilimine ne ad verilir?
A. poetik
B. retorik
C. belagat
D. beliğ
E. pragmatik
Cvp:B
36.”Belagat” ve “ Retorik“in ortak yönleri aşağıdakilerden hangisidir?
A. Aristo ve Platon etkileri
B. Descartes ve Platon etkileri
C. Aristo ve Tolstoy etkileri
D. Platon ve Descartes etkileri
E. Cervantes ve Tolstoy etkileri
Cvp:A
37.Dil ile onu kullanan kişiler, zaman ve mekan arasındaki ilişkileri inceleyen bilim dalı aşağıdakilerden hangisidir?
A. sesbilim
B. sözcebilim
C. edimbilim
D. anlambilim
E. biçimbilim
Cvp:C
38. Osmanlılar devrinde Türkçe’ye çevrilmiş ve Türkçe olarak yazılmış birçok belagat kitabı vardır. Bu kitaplar, Türk ........ kuramları ve ........ kuramlarının ilk ve temel kaynağıdır?
A. edebiyat-eleştiri
B. belagat-edebiyat
C. bildirişim-edim söz
D. edim söz-eleştiri
E. eleştiri-bildirişim
Cvp:A
39.Türk divan edebiyatı estetiğinin temelini, ........ kuramları teşkil eder.Türkler bu estetik anlayışı içinde 19. yy’a kadar yüksek sanat eserleri yaratmışlardır?
A. eleştiri
B. edebiyat
C. belagat
D. bildirişim
E. edim söz
Cvp:C
40.Barok, klasik, romantik ve realist dönemlerde eleştiri anlayışı gelişti ve ... yy’da eleştiri bilim halini aldı. .... yy’da ise temel edebiyat türlerinden biri oldu?
A. 17-19
B. 18-19
C. 20-21
D. 19-20
E. 19-21
Cvp:D
41.Dil aracılığıyla yazılı yahut sözlü bir bildirişimin gerçekleşebilmesinde R. Jakobson’a göre kaç temel element rol alır ve bunlar nelerdir?
A. 6. verici-alıcı-nesne-mesaj-kanal-kod
B. 4. verici-alıcı-mesaj-kod
C. 5. verici-alıcı-mesaj-kanal-kod
D. 6. verici-alıcı-iletici-rapor-kanal-kod
E. 5. verici-iletici-alıcı-mesaj-kod
Cvp:A
42.Bildirişim kuramında, “verici ile alıcının her ikisi tarafından bilinen ortak dil” olarak tanımlanan temel element aşağıdakilerden hangisidir?
A. nesne
B. kod
C. kanal
D. mesaj
E. şifre
Cvp:B
43.Aşağıdakilerden hangisi bildirişimin gerçekleşmesinde kullanılan kanallardan biri değildir?
A. konuşmada ses
B. yazıda kağıt yaprak
C. Göktürk yazıtlarında taşlar
D. bilgisayarda kasa
E. televizyonda ekran
Cvp:D ( bilgisayarda ekran )
44.Aşağıdakilerden hangisi bildirişimin temel elementlerinin fonksiyonlarından biri değildir?
A. haber fonksiyonu
B. ifade fonksiyonu
C. alt-dil fonksiyonu
D. algılama fonksiyonu
E. estetik(bedii) fonksiyon
Cvp:C (üst-dil fonksiyonu) Bunlara + olarak bir de “etkileme fonksiyonu” vardır.
45.İlmi eserlerde bildirişimin hangi fonksiyonundan yararlanılır?
A. haber fonksiyonu
B. ifade fonksiyonu
C. üst-dil fonksiyonu
D. algılama fonksiyonu
E. estetik(bedii) fonksiyon
Cvp:A
46.İlmi yazılar, raporlar, objektif anlatımlar hangi fonksiyonlu metinlerdir?
A. haber fonksiyonlu metinler
B. ifade fonksiyonlu metinler
C. etkileme fonksiyonlu metinler
D. poetik metinler
E. bedii metinler
Cvp:A
47.Aşağıdakilerden hangisi ifade fonksiyonlu bir metindir?
A. denemeler
B. reklam metinleri
C. raporlar
D. ideolojik edebiyat
E. ilmi yazılar
Cvp:A (mektuplar ve lirik şiir de ifade fonksiyonlu metinlerdendir.)
48.Çok anlamlılıkla yükle olan metinler aşağıdakilerden hangisidir?
A. haber fonksiyonlu metinler
B. ifade fonksiyonlu metinler
C. etkileme fonksiyonlu metinler
D. poetik metinler
E. bedii metinler
Cvp:D
49.Aşağıdakilerden hangisi bildirişimin şartlarını ortaya koyan sorulardan biri değildir?
A. kim söylüyor
B. neyi söylüyor
C. hangi şartlar altında söylüyor
D. nerede söylüyor
E. ne zaman söylüyor
Cvp:E
50.”Oh! Ne manzara!” cümlesinde hangi fonksiyon ağır basmaktadır?
A. haber fonksiyonu
B. ifade fonksiyonu
C. etkileme fonksiyonu
D. algılama fonksiyonu
E. estetik fonksiyon
Cvp:B
51.Sözün söylenme sürecine ....... denir?
A. galat
B. mütekellim
C. muhatab
D. mürtecel
E. sözceleme
Cvp:E
52.Aşağıdakilerden hangisi sözceleme süreçlerinden biri değildir?
A. belli bir özne
B. belli bir anda
C. belli bir yerde
D. belli bir dinleyici
E. belli bir mesaj
Cvp:E
53.Belagatimizde verici (emetteur) için “.........” alıcı (recepteur) için “.........” nesne için “.........” kavramları kullanılmaktaydı.
Yukarıdaki boşlukları aşağıdakilerden hangileri gelmelidir?
A. mütekellim-muhatab-haber
B. mürtecel-mülteci-muhabir
C. muhabir-muhatab-haber
D. mütekellim-haber-muhatab
E. muhatab-mütekellim-haber
Cvp:A
54. “Sözün yani kelâmın belâgatı” bir sözün mevcut şartlara, bulunulan yere ve zamana uygun bir tarzda söylenmesiydi. Buna “........................” adını veriyorlardı?
A. muktezâ-yı hâle mutabakat
B. lazım-ı faide-i haber
C. faide-i haber
D. mukteza-yı hale muhatab
E. mütekellim-i hale muhatab
Cvp:A
55. Belâgat geleneğimizde sözler, kullanım yönünden yani vericinin, konuşanın, yazanın ona yüklediği anlamlar yönünden beşe ayrılarak inceleniyordu.
Aşağıdakilerden hangisi bunlardan biri değildir?
A. hakiki anlam
B. mecaz
C. kinaye
D. tevriye
E. galat
Cvp:D ( diğer inceleme türü de “mürtecel” dir. )
56.Hemen, düşünülmeden söylenmiş söze ne ad verilir?
A. galat
B. mürtecel
C. doğaçlama
D. lafz
E. hakiki söz
Cvp:B
57.Yanlış olduğu halde herkes tarafından kullanılan söze ne ad verilir?
A. mürtecel
B. safsata
C. mugalata
D. galat
E. mecaz
Cvp:D
58. Belâgatçiler ve fıkıhçılar, edebî sanatların bağlam ile ilişkisi yani .......... yönü üzerinde durmuşlardır. Meselâ şuna dikkat etmişlerdi: Bir sözün mecaz yahut hakikat olması, kullanılan söze değil, kullanıcıya bağlıdır.
Yemek tarifi veren bir hanım “Hafif ateşte pişiriniz.” dediğinde ateş sözü hakikî anlamlıdır, buna karşılık hastasına bakan bir doktor “Hafif ateşi var” dediğinde bu sözü dinleyen için ateş sözü mecazî anlamdadır.
Yukarıdaki boşluğa gelmesi gereken kelime aşağıdakilerden hangisidir?
A. edimbilimsel
B. söz dizimsel
C. anlambilimsel
D. sözcüksel
E. biçimbilimsel
Cvp:A
59.Belagat geleneğimize göre, birisine bilmediği bir şeyi bildirmek amacıyla söylenen söze ........ denir?
A. hükm
B. lafz
C. mesaj
D. haber
E. duyuru
Cvp:D
60. Hitap ettiğimiz bir kişi, vereceğimiz haber yahut bilgi karşısında dört halden birinde bulunur. Aşağıdakilerden hangisi bu hallerden biri değildir?
A. O bu haberi ya bilir.
B. Ya o haberi bilmez.
C. Ya o haberi verene güvenmez.
D. Ya o haber karşısında tereddütlüdür.
E. Ya da o haberi inkar halindedir.
Cvp:C
61. Belâgat biliminde vericinin alıcıyı ikna etme yollarına ......... adı verilir?
A. Hitabet
B. Safsata
C. Beş Sanat
D. Edim-söz
E. Etki-söz
Cvp:C
62.Delil değerleri açısında önermeler “Beş Sanat” adıyla beşe ayrılır. Aşağıdakilerden hangisi bunlardan biri değildir?
A. Burhan
B. Cedel
C. Hitabet
D. Mektup
E. Vehmiyyat, Safsata ve Mugalata
Cvp:D (sıralamaya göre 4. sanat “Şiir” )
63.Aşağıda Beş Sanat ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A. Burhan: Kesin bilgi vermeyen önermelerdir.
B. Cedel: Doğruluk değeri ikinci sınıf olan önermelerdir.Cedel’de amaç, itiraz etmek yerine hasmı susturmak iddiaları reddetmek için karşı bir delil ileri sürmektir.Hazret-i İsa’nın babasız olamayacağını iddia eden Yahudi’yi “Hazret-i Adem, hem babasız, hem anasızdı.” diyerek susturmak cedeldir.
C. Hitâbet: Konuşmacının amacı insanlara vaaz vermek, nasihat vermek ise bu amaçla yapılan konuşmalara “hitabet” denir.Hitâbet, vecize önermeleri ve zan önermelerinden oluşur.Vaiz ve hatipler bu yolu kullanır.Hitâbetin amacı, insanlara yararlı olmak, onları ikna etmektir.
D. Şiir: Şiir tarzını seçen bir konuşmacının amacı, söz kuvvetiyle alıcıyı isteklendirmek yahut nefret ettirmektir. Bu amaca ulaşmak için hatip hayâlî önermeler kullanır. “Şarap, akıcı bir yakut, bal iğrenç bir kusmuktur.” sözü gibi.
E. Vehmiyyât: Kuruntu önermelerini delil olarak kullanmaktır. Konuşmacı kuruntu önermelerini bunlara inandığı için kullanıyorsa bu tip delillere boş söz “safsata” denir.Eğer konuşmacı kuruntu önermelerini sadece muhatabını yanıltmak için kullanıyorsa bu tip delillere “mugalata” denir ve doğruluk yönünden en zayıf önermelerdir.
Cvp:A (Burhan: Kesin bilgi veren önermelerdir.)
64.Metinlerin değeri “doğruluk” ölçütüne göre belirlenmektedir.Belagat kuramı, gerçekliği esas aldığından dolayı .......’un kuramına bağlanabilir?
A. Aristo
B. Platon
C. Descartes
D. Tolstoy
E. Emile Zola
Cvp:B
65. ... . yy’da Amerika’da doğup II. Dünya savaşından sonra Avrupa’da gelişen .........., konuşan özne ile dil işaretleri arasındaki ilişkileri inceleyen bir bilim dalıdır?
A. 18-anlambilim
B. 19-biçimbilim
C. 19-sözcükbilim
D. 18-sözdizimsel bilim
E. 19-edimbilim
Cvp:E
66.Aşağıdakilerden hangisi John L. Austin’in kurup öğrencisi John Searle’ın geliştirdiği “söz akdları” kuramının esaslarından biri değildir?
A. Söz söylemek sadece ve her zaman bir söz söyleme işi değildir.
B. Söz aynı zamanda bir iş görür.
C. Bir akd yapar.
D. Dinleyiciyi etkiler.
E. Söyleyeni rahatlatır.
Cvp:E
67. J. Searle, sadece söylenmiş olan söze ........, bir akd kuran söze .........., dinleyeni etkileyen söze .......... adını verir.
Yukarıdaki boşluklara gelmesi gereken uygun kelimeler aşağıdakilerin hangisinde sırasıyla verilmiştir?
A. etki-söz/düz-söz/edim-söz
B. edim-söz/etki-söz/düz-söz
C. düz-söz/edim-söz/etki-söz
D. etki-söz/edim-söz/düz-söz
E. düz-söz/etki-söz/edim-söz
Cvp:C
68. “En küçük anlamlı birimler”e anlambirimcik yahut “......” adı verilmiştir?
A. kelimecik
B. fasl
C. bağlaç
D. sem
E. vasl
Cvp:D
69. Eski belagatçılarımız, kelimeleri birbirine bağlayan seme “..........” diyorlardı ?
A. cihet-i camia
B. vasl
C. siga-yı akd
D. semem
E. fasl
Cvp:A
70.Birbiriyle ilişkili kelimelerin ortak yönlerinin oluşturduğu kümeye “.........”
kümesi deniyordu?
A. semem
B. fasl
C. vasl
D. ittisal
E. münasebet
Cvp:D
71. Belâgat geleneğimizde “cihet-i camia” kuramı ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A. İki kelime yahut iki cümlenin birbirine bağlanabilirliğini ve anlaşılabilirliğini sağlayan ortak bir yön, anlamsal bir kesişim kümesi vardır.
B. Meselâ “ve” bağlacıyla yapılan bağlamaların kabul edilebilir olmasının bazı şartları vardır: Kendisine bağlanan ile bağlanan arasında ortak yön bulunmalıdır.
C. Ortak yön, kendisine bağlanan ile bağlananı zihinde birleştirecek bir alâka ve münasebettir.
D. Meselâ “Güneş ve Ay, Dünya’yı aydınlatır.” diyebiliriz ama “Deniz ve börek gördüm.” denilemez.
E. “Kendisine bağlanan” ile “bağlanan” arasında hem fark, hem benzerlik bulunur yani bu ikisi anlam yönünden bir keşişim kümesi kurarlar. Cümlelerin birbirine bağlanmasına “fasl”, bağlanmadan art arda getirilmelerine “vasl” denirdi.
Cvp:E (Cümlelerin birbirine bağlanmasına “vasl”, bağlanmadan art arda getirilmelerine “fasl” denirdi.)
72.Cihet-i camia kuramı ..........’ın meşhur “izotopi” kuramıyla örtüşür?
A. Jules Lemaitre
B. Sainte Beuve
C. J. Searle
D. A. J. Greimas
E. John L. Austin
Cvp:D
73. Greimas, “izotopi” kuramıyla metinde anlam bütünlüğünü sağlayan şeyin ortak “.....”ler olduğunu ispatlamıştı. Bu ise eski belagatçılarımızın “cihet-i camia” kuramından başka bir şey değildir ?
A. sem
B. vasl
C. semem
D. fasl
E. ittisal
Cvp:A
74.Tanzimat’tan bugüne kadarki edebiyatımız için yapılmış en kapsamlı, en doğru tespitlerden biri kimi aittir?
A. Ziya Gökalp
B. Mehmet Kaplan
C. Fuat Köprülü
D. Mustafa Nihat
E. Nihat Sami Banarlı
Cvp:B
75.Mehmet Kaplan’ın Tanzimat’tan bugüne kadarki edebiyatımız için yaptığı kapsamlı tespit hangi kitabında yer almaktadır?
A. Yeni Türk Edebiyatı Antolojisi
B. Edebiyatımızın İçinden
C. Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar
D. Kültür ve Dil
E. Nesillerin Ruhu
Cvp:A
76.Yeni Türk edebiyatını besleyen üç temel kaynak aşağıdakilerin hangisinde bir arada verilmiştir?
A. Tanzimat edebiyatı-2.Meşrutiyet Dönemi edebiyatı-Halk edebiyatı
B. Klasik edebiyat-Batı edebiyatı-Halk edebiyatı
C. Halk edebiyatı-Milli edebiyat-Klasik edebiyat
D. Batı edebiyatı-Servet-i Fünun edebiyatı-Halk edebiyatı
E. Klasik edebiyat-Fecr-i Ati edebiyatı-Halk edebiyatı
Cvp:B
77.Klasik edebiyat-Batı edebiyatı-Halk edebiyatı eğilimlerinin dayandığı üç farklı kuram aşağıdakilerin hangisinde sırasıyla verilmiştir?
A. Belagat-Retorik-Halk edebiyatı örnekleri
B. Belagat-Klasik edebiyat örnekleri-Retorik
C. Retorik-Halk şiiri örnekleri-Belagat
D. Halk edebiyatı örnekleri-Belagat-Retorik
E. Retorik-Belagat-Halk edebiyatı örnekleri
Cvp:A
78. ...... ve .........., eski dil ve edebiyat anlayışına karşı çıktı. Böylece Batı’daki örneklerinden yola çıkan yeni bir belâgat ve yeni bir eleştiri anlayışı doğdu?
A. Ziya Paşa-Namık Kemal
B. Şinasi-Namık Kemal
C. Namık Kemal-Ahmet Hamdi
D. Ziya Paşa-Şinasi
E. Şinasi-Ahmet Hamdi
Cvp:B
79. Fransız edebiyatında da Arap edebiyatında da Türk edebiyatında da bir “........- ......” kavgası olduğunu görüyoruz?
A. doğu-batı
B. realizm-romantizm
C. eskiler-yeniler
D. şark-garp
E. sembolizm-parnasizm
Cvp:C
80. Aşağıdaki cümlelerden hangisi etkileme fonksiyonuyla söylenmiştir?
A. Su, yüz derecede kaynar.
B. Oh! Ne manzara!
C. Mehmet Bey, bakan olmuş.
D. Güneş ve Ay, Dünya’yı aydınlatır.
E. O kalemi bana ver.
Cvp:E
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder