AÖF EDEBİYAT 18.YY 2.ÜNİTE SORULARI
18.yy Türk Edebiyatı 2. Ünite Soruları
1. Divan şiirinde yerlilik arzusunun en önemli temsilcisi kimdir?
A. Zati
B. Necati
C. Şeyhülislam Yahya
D. Baki
E. Sabit
Cvp:B
2.Kaçıncı yy'dan itibaren divan şiirinde görülen yerlilik arzusu; günlük hayat sahnelerinin, konuşma kalıplarının ve mahalli konuların şiire yansıması biçiminde özetlenebilir?
A. 17
B. 18
C. 19
D. 15
E. 16
Cvp:E
3.Hangisi divan şiirinde görülen yerlilik arzusunun temsilcilerinden biri değildir?
A. Nedim
B. Necati
C. Şeyhülislam Yahya
D. Nefi
E. Sabit
Cvp:D
4.18. yy'da mahallileşme kimin adıyla özdeşleşir?
A. Nefi
B. Baki
C. Nabi
D. Zati
E. Nedim
Cvp:E
5.Divan şairlerinin saygıyla adlarını andıkları, göndermelerle şiirlerine mitolojik arka plan oluşturdukları ........ kahramanları, şiirdeki seçkin konumlarını giderek kaybederler?
A. Hüsn ü Aşk
B. Şehname
C. Şahmaran
D. Sergüzeştname
E. Şevkengiz
Cvp:B
6.Fars şairleriyle rekabet hissi geliştirmeye başlayan Osmanlı şairlerinin ..... ve ..... ile birlikte bu rekabet hissini bilinçli bir tercihe dönüştürdükleri söylenebilir?
A. Zati, Nedim
B. Nabi, Nedim
C. Nedim, Baki
D. Baki, Nefi
E. Nefi, Nabi
Cvp:B
7.Fars ve Arap edebiyatının tarihi ve mitolojik kahramanlarını sıradanlaştıran Nedim,........ simgesi olan Hatem-i Tay ile Cafer-i Bermeki'yi ......................'yla kıyaslamaya bile değer bulmaz?
A. adaletin-Damat Ferit Paşa
B. saltanatın-Damat İbrahim Paşa
C. cömertliğin-Damat Ali Paşa
D. adaletin- Damat İbrahim Paşa
E. Cömertliğin-Damat İbrahim Paşa
Cvp:E
8.18.yy'da İran'da revaçtan düşen üslup hangisidir?
A. Hikemi üslup
B. Mahalli üslup
C. Sebk-i Hindi üslubu
D. Klasik üslup
E. Eklektik üslup
Cvp:C
9.Hangisi Türk divan şairlerinin yerlilik arzusunu depreştiren nedenlerden biri değildir?
A. Divan şairlerinin hece ölçüsüne rağbet etmeleri
B. Sebk-i Hindi'nin 18.yy'da revaçtan düşmesi
C. İran'da mahalli ve samimi bir üslubun ağırlık kazanması
D. İran'da Hint yolundan çıkılarak sade,coşkulu ve gerçekçi bir ifade tarzı benimsenmesi
E. Divan şairlerinin aruz ölçüsüne rağbet etmeleri
Cvp:E
10.18. yy'da mahallileşmenin en belirgin göstergesi aşağıdakilerden hangisidir?
A. Aruz vezni
B. Hint üslubu
C. Hece vezni
D. Günlük konuşma dilinin şiire girmesi
E. Atasözü ve deyimlerde örülü şiir tarzı
Cvp:C
11.Lale Devrinin reis-i şuarası .............., ünlü vekaletnamesinde hece ile
yazanları küçümseyedursun; saz şairleri , kendisi de hece ile şiir yazmış bir
şair olan 3. Ahmet'in (Necip) huzuruna kadar çıkıp mesleklerini icra etmektedirler?
A. Nedim
B. Şeyhülislam Yahya
C. Seyyit Nesimi
D. Seyyit Vehbi
E. Vahit Mahtumi
Cvp:D
12.Aşağıdakilerin hangisinde 3.Ahmet gibi heceyle şiir söyleyen şair padişahlar bir arada verilmiştir?
A. 3.Selim-1.Ahmet
B. 2.Ahmet-3.Selim
C. 3.Selim-3.Murat
D. 4.Murat-4.Selim
E. 3.Selim-4.Murat
Cvp:E
13.Heceyle yazdkları şiirleri 3.Ahmet ve 3. Selim'in huzurunda okuyan aşıklar, hangi padişahtan itibaren bir lonca sahibi olacak ve sarayda resmen görevlendirileceklerdir?
A. 3.Murat
B. 2.Mahmut
C. 4.Murat
D. 3.Mahmut
E. 2.Murat
Cvp:B
14.Enderun'da yetişen şairlerden ................ asrın heceyi en fazla kullanan şairidir?
A. Enderunlu Vasıf
B. Nahifi
C. Vahit Mahtumi
D. Razi
E. Itri
Cvp:C
15.Hece ölçüsü, bütün Osmanlı çağları boyunca en etkili çıkışını Mahtumi'nin otuz iki şiiriyle değil, .......'in iki ve ..........'in bir şiiriyle yapar?
A. Nabi-Nefi
B. Şeyh Galip-Nedim
C. Nedim-Nabi
D. Nedim-Şeyh Galip
E. Nabi-Şeyh Galip
Cvp:D
16.Nakkaş ..... ile klasik Türk müziğinin ünlü ustaları ........, ............. ve ................'un hece ile yazdıkları güfteler pek kıymetli olmakla birlikte Nedim ve Şeyh Galip'in heceyle yazdıkları şiirleri ilgi görür.
Aşağıdaki isimler boşluklara yerleştirildiğinde hangisi dışta kalır?
A. Seyyit Vehbi
B. Levni
C. Itri
D. Burnaz Hasan Çelebi
E. Tanburi Mustafa Çavuş
Cvp:A
17.Atasözü ve deyimlerle örülü şiir tarzını kim zirveye çıkarmıştır?
A. Necati
B. Nedim
C. Nabi
D. Nefi
E. Baki
Cvp:A
18.Geleneğin en önemli ahenk unsurları hangisinden bir arada verilmiştir?
A. armoni-ritim
B. kafiye-ritim
C. aliterasyon-asonans
D. kafiye-redif
E. redif-asonans
Cvp:D
19.Halk zevkinin klasik şiir tarihindeki en önemli dönemeçlerinden biri olan ......., yazdığı hezellerle onu çok daha ölçüsüzce takip eden .................. ve onlardan sonra yetişerek bu cereyanı estetik zirvesine ulaştıran ......., 18. yy'da mahallileşme eğilimini belli ölçülerde yönlendiren üç isimdir?
A. Nabi-Nedim-Necati
B. Sabit-Kuburizade Hevayi-Nedim
C. Nedim-Zati-Kuburizade Hevayi
D. Sabit-Necati-Nedim
E. Kuburizade Hevayi-Sabit-Nefi
Cvp:B
20.Şaka, latife ve alay içerikli şiirlere ne ad verilir?
A. hiciv
B. taşlama
C. muhallefat
D. parodi
E. hezel
Cvp:E
21.Dedesine takılan lakaplardan ötürü Osmanzade Taip gibi bazı şairler Nedim'den ........ diye bahsetmişlerdir?
A. karaçelebizadeler
B. müeyyezzadel
C. paşazade
D. mülakkabzade
E. kadızade
Cvp:D
22.-Asıl adı Ahmet'tir.
-Annesi Saliha Hatun, karaçelebizadeler ailesindendir.
-Babası Kadı Mehmet Efendi, Sultan İbrahim Devri kazaskerlerinden Merzifonlu Mustafa Muslihittin Efendi'nin oğludur.
-Patrona Halil isyanı sonucu Lale Devriyle birlikte onun da hayatı sona ermiştir.
Bahsedilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
A. Sabit
B. Nedim
C. Baki
D. Nabi
E. Taip
Cvp:B
23.İbrahim Paşa'yı takdir eden, öven en başarılı şair aşağıdakilerden hangisidir?
A. Sabit
B. Nefi
C. Nabi
D. Nedim
E. Necati
Cvp:D
24.Aşağıdakilerden hangisi Nedim'in ölüm nedenlerinden biri olamaz?
A. İlletivehimeden
B. İçkiye düşkünlüğü nedeniyle titreme hastalığından
C. İhtilal esnasında korkudan evinin damına çıkıp ordan düşmesi
D. Link edilerek öldüren dedesi Mülakkab Mustafa Efendi'nin yaşadığı tecrübenin tekrar edilmesine imkan vermemek için ölümü tercih etmesi
E. İsyanı takip eden günlerde kansere yakalanması
Cvp:E
25.Ölen bir kimsenin ardından kalan mal ve eşyaya ne ad verilir?
A. Miras
B. Sermaye
C. Muhallefat
D. Muhalefet
E. Kalıt
Cvp:C
26.Ölen kişilerin sahip oldukları servetlerinin, borç ve alacaklarının, mirasçıların başvurusu veya devletin gerekli görmesi durumunda tespiti sonunda hazırlanan belgelerin yer aldığı defterlere ne ad verilir?
A. miras defteri
B. tereke defteri
C. alacaklı defteri
D. devir daim defteri
E. borç defteri
Cvp:B
27.18. yy'ın başında gazelde hikemi tarzın büyük temsilcisi .....'nin, kasidede .....'nin etkisinin revaçta olduğu şiir ortamına ilk adımını atan Nedim, çok geçmeden ......... denilen yeni bir tarz geliştirmiştir?
A. Nabi-Nef'i-Nedimane
B. Nef'i-Nabi-Nedimhane
C. Nabi-Baki-Nedimnane
D. Nef'i-Necati-Nedimane
E. Baki-Zati-Nedimnane
Cvp:A
28.Nedim'in şairliği ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A. Nedimane tarzının esasını; söyleyiş mükemmelliği, yerlilik arzusu ve Nedim'e özgü eda oluşturur.
B. Nedim şiir lügati zengin olan şairlerdendir.
C. Onun asıl kudreti dili kullanmadaki ustalığında saklıdır.
D. Konuşma dilinden gelen söyleyişleri kullanmadaki dehası ve ahengi sağlamadaki titiz işçiliği onu çağdaşlarından ayırır.
E. Kafiye,redif ve vezin kullanımındaki başarısı,şiirlerinde ritmik akışkanlığın sağlanmasında etkili olmuştur.
Cvp:B
29.-Aruzun musikisini yakalayan ve şiirde adeta bir ahenk unsuru olarak kullanan divan şairlerinden biridir.
-Şiirlerinin bestelenmeye elverişli bir yapısı vardır.Onun için şairin yaşadığı dönemden başlayarak musammatları ve gazelleri bestelenmiştir.
Yukarıda bahsedilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
A. Necati
B. Şeyhülislam Yahya
C. Baki
D. Zati
E. Nedim
Cvp:Nedim
30.Divan şiirinde Necati'yle belirginleşen, Baki ve Şeyhülislam Yahya gibi şairlerin eserlerinde mükemmelleşen mahallileşme deneyiminin 18. yy'daki en büyük temsilcisi kimdir?
A. Zati
B. Nabi
C. Nefi
D. Sabit
E. Nedim
Cvp:E
31.Aşağıdakilerden hangisi Nedim'in yerlilk arzusunu gösteren unsurlardan biri değildir?
A. Anadoludan kesitler sunması
B. Şiirlerinde halk edebiyatına yakınlaşması
C. İstanbul hayatından sahneler sunması
D. Gerçek hayattan alınan unsurları kullanması
E. Günlük dilden gelen konuşma kalıplarına ve deyimlere yer vermesi
Cvp:A
32.Damat İbrahim Paşa'nın Osm. kültür ve sanat hayatında gerçekleştirmeye çalıştığıhamleye ..... şiirleriyle, ...... bestleriyle, ........ müseddes nakışlarıyla katkıda bulunmuştur?
A. Nedim-Itri-Levni
B. Necati-Baki-Zati
C. Nedim-Nabi-Itri
D. Itri-Nedim-Zati
E. Levni-Baki-Nedim
Cvp:A
33."......" redifli kasidesinde İran şairlerine adeta meydan okuyan ......, Türk şairlerinde kasidede Nef'i'yi; gazelde Baki ve Yahya'yı; mesnevi tarzında Atayi'yi ve rubaide ise Haleti'yi beğendiğini söylemiştir?
A. gibi-Nabi
B. su-Nedim
C. gibi-Nedim
D. su-Necati
E. gibi-Baki
Cvp:C
34.Özellikle ilk kasidelerinde Nef'i etkisine sonuna kadar açık olan Nedim, gazelde de kendisini Baki'nin ......... sayar?
A. öğrencisi
B. veliahtı
C. takipçisi
D. mirasçısı
E. yandaşı
Cvp:D
35.Nami mahlasıyla şiirler söyleyen Safevi elçisi kimdir?
A. Vahit Mahtumi
B. Razi
C. Murtazakulu Han
D. Osmanzade Taip
E. Nedim-i Kadim
Cvp:C
36.1722'de tamamladığı eserinde Nedim'i "taze-zeban" sıfatıyla nitelendiren kimdir?
A. Safayi
B. Sami
C. Salim
D. Seyyid Vehbi
E. Şeyh Galip
Cvp:C
37.Nedim'i takdir etmekle kalmayıp aynı zamanda şiirlerini tanzir etmiş olan
18. yy'ın iki vakanüvis şairi aşağıdakilerin hangisinde bir arada verilmiştir?
A. Raşit-Asım
B. Asım-Sami
C. Sami-Raşit
D. Raşit-Salim
E. Asım-Safayi
Cvp:A
38.Aşağıdakilerden hangisi Nedim'e nazireler yazan 18. yy şairlerinden biri değildir?
A. Kami
B. Neyli
C. İzzet Ali Paşa
D. Pertev
E. Enderunlu Vasıf
Cvp:E
39.19. yy'ın ilk yarısında Nedim'in en büyük takipçisi kimdir?
A. Şeyh Galip
B. EnderunluVasıf
C. Lefkoçyalı Galip
D. Namık Kemal
E. Tevfik Fikret
Cvp:B
40.Tanzimat edebiyatının önde gelen simalarından ............, Nedim'i Türk dilinin en büyük şairi sayar?
A. Tevfik Fikret
B. Cenap Şehabettin
C. Ziya Paşa
D. Namık Kemal
E. Ahmet Haşim
Cvp:D
41."................."de eski şairlerin daha çok mizaçlarıyla ilgili özelliklerini vurgulayan Tevfik Fikret, Nedim'in mizacını, tavrını, dönemin içindeki yerini ayrıntıya inen çizgilerle tespit eder?
A. Aveng-i Tesavir
B. Rübab-ı Şikeste
C. Tarih-i Kadim
D. Evrak-ı Eyyam
E. Nesr-i Sulh
Cvp:A
42.Nedim'in şiirlerine yazdığı nazirelerle edebiyat dünyasına adım atan ve "Nedim Divanı"nı neşreden şair kimdir?
A. Yahya Kemal
B. Ahmet Haşim
C. Halil Nihat
D. Faik Ali Ozansoy
E. Halit Fahri Ozansoy
Cvp:C
43.Yaklaşım biçimleri ile Nedim'in şair kimliğinin, döneminin havası içinde boğulmasını erteleyen Modern Türk şiirinin başında duran iki usta aşağıdakilerin hangisinde bir arada verilmiştir?
A. Ahmet Haşim-Yahya Kemal
B. Yahya Kemal-Namık Kemal
C. Ahmet Hamdi-Yahya Kemal
D. Ahmet Haşim-Namık Kemal
E. Yahya Kemal-Tevfik Fikret
Cvp:A
44.Aşağıdakilerden hangisi Modern Türk edebiyatında eserinden çok, fantastik ögelerle süslenmiş yaşama biçimiyle hatırlanan ve eleştirilen divan şairlerinin başında gelir?
A. Baki
B. Nefi
C. Nedim
D. Necati
E. Zati
Cvp:C
45.Nedim'e asıl şöhretini kazandıran eseri, aşağıdakilerden hangisidir?
A. Lale Devri
B. Nedim Divanı
C. Sahaifü'l-Ahbar
D. Ayni Tarihi
E. Takriz
Cvp:B
46.Nedim Divanı'nın bilinen en eski tarihli nüshası kaç yılında istinsah edilmiştir ve nerededir?
A. 1145-Mevlana Müzesi
B. 1149-Türk Tarih Kurumu Kütüphanesi
C. 1150-Süleymaniye Kütüphanesi
D. 1146-Türk Dil Kurumu Kütüphanesi
E. 1147-Türk Tarih Kurumu Kütüphanesi
Cvp:B
47.1994 yılında eserin bilinen bütün yazma nüshalarını değerlendirmek suretiyle Nedim Divanı'nın tenkitli metnini doktora tezi olarak hazırlayan kimdir?
A. Halil Nihat
B. Muhsin Cahit
C. Abdülbaki Gölpınarlı
D. Mümtaz Nahit
E. Muhsin Macit
Cvp:E
48.Nedim, Müneccimbaşı Ahmet Âşıkî'nin Camiü'd-Düvel adlı Arapça eserini Türkçe'ye çevirerek ............. adını vermiştir?
A. Lale Devri
B. Nedim Divanı
C. Sahaifü'l-Ahbar
D. Ayni Tarihi
E. Takriz
Cvp:C
49.Bedrettin Mahmut bin Ahmet tarafından yazılan Ikdu'l-Cüman fi Tarihi Ehli'z-Zaman adlı yirmi dört ciltlik İslam tarihi, Nedim'in de içinde bulunduğu tercüme heyetince çevrilmiştir.
Yukarıda bahsedilen eser aşağıdakilerden hangisidir?
A. Lale Devri
B. Münşeat-ı Aziziye
C. Sahaifü'l-Ahbar
D. Ayni Tarihi
E. Takriz
Cvp:D
50.Aşağıdakilerden hangisi Nedim'in eserlerinden biri değildir?
A. Lale Devri
B. Nedim Divanı
C. Sahaifü'l-Ahbar
D. Ayni Tarihi
E. Takriz
Cvp:A
51.Gel ey fasl-ı bahârân mâye-i ârâm u hâbımsın
Enîs-i hâtırım kâm-ı dil-i pür-ıztırâbımsın
Yukarıdaki beyitin aruz vezni aşağıdakilerin hangisinde doğru olarak verilmiştir?
A. Fâilâtün / Fâilâtün / Fâilâtün / Fâilün
B. Feilâtün / Feilâtün / Feilâtün / Feilün
C. Mefâîlün / Mefâîlün / Mefâîlün / Mefâîlün
D. Mefâilün / Feilâtün / Mefâilün / Feilün
E. Mef'ûlü / Mefâîlü / Mefâîlü / Feûlün
Cvp:C
52.Gülistândan nümâyan ol çü ma‘nâ-yı bülend ey serv
Bu mevzûn kadd ile hakkâ ki beyt-i intihabımsın
Yukarıda beyitte aşağıdaki sanatlardan hangisi kullanılmıştır?
A. kinaye
B. tevriye
C. hüsn-i talil
D. cinas
E. iham-ı tenasüp
Cvp:E
53.Açıl ey fasl-ı dey sen gülsitanlardan açılsın gül
Terennüm eyle bülbül mutrıbım çengim rebabımsın
Yukarıdaki beyitte geçen "fasl-ı dey" tamlaması ne anlama gelmektedir?
A. yaz mevsimi
B. bahar mevsimi
C. hazan yeli
D. kış mevsimi
E. güz gülleri
Cvp:D
54.Salındın şöyle kim yıkdın beni ey ar‘ar-ı âzâd
Seni gördükde sandım dil-ber-i âlî-cenâbımsın
Yukarıdaki beyitin dil içi çevirisi aşağıdakilerin hangisinde doğru olarak verilmiştir?
A. Ey uzun boylu ardıç! Öyle salındın ki, yıktın beni.Seni görünce yüce sevgilimsin sandım.
B. Ey servi! Yüce, yüksek anlam gibi gülistandan görün. Doğrusu bu düzgün boyunla en
güzel beytimsin.
C. Ey kış mevsimi! Gül bahçelerinden uzaklaş da gül açılsın. Bülbül, sen de terennüm eyle.
Sen benim çalgıcım, çengim, kemençemsin
D. Ey gönül açıcı lale! Sürekli gülşenden uzak olma. Seninle neşelenirim; sen benim şarap kadehimsin.
E. Sevgiliye gülüm şöyle gülüm böyle demeye alışkınım. Ey gül, sevgiliye hitabım olduğun için seni canım sever.
Cvp:A
55.Gülüm şöyle gülüm böyle demekdir yâra mu‘tâdım
Seni ey gül sever cânım ki cânâna hitabımsın
Yukarıda beyitte geçen edebi sanat aşağıdakilerden hangisidir?
A. kinaye
B. tevriye
C. hüsn-i talil
D. cinas
E. iham-ı tenasüp
Cvp:C
56.Müdâm ey lâle-i hâtır-güġâ dûr olma gülşenden
Seninle neş’e tahsîl eylerim câm-ı şarâbımsın
Yukarıda beyitte geçen edebi sanat aşağıdakilerden hangisidir?
A. müşevveş leff ü neşr
B. tevriye
C. hüsn-i talil
D. cinas
E. iham-ı tenasüp
Cvp:A
57.Ne hâletdir sana bakdıkça ey cû ömrüm eksilmez
Meger zencîr-bend-i pây-i ömr-i pür-şitâbımsın
Yukarıdaki beyitte geçen "cû" ve "pây" kelimeleri ne anlama gelmektedir?
A. ırmak-ayak
B. akarsu-sürat
C. suret-sürat
D. sürat-ırmak
E. acele-keyfiyet
Cvp:A
58. 58.Bu gün gülşende gördüm kim oturmuş pâdişâh-ı gül
Durup hidmetde bülbül der ki şâh-ı kâm-yâbımsın
Yukarıdaki beyitte geçen "gül bahçesi-gül-bülbül" üçlüsü sırasıyla aşağıdakilerden hangilerini simgelemektedir?
A. İran sarayı-Firdevs-Şehrazat
B. Osmanlı sarayı-3.Ahmet-İbrahim Paşa
C. İran sarayı-2.Mahmut-Ali Paşa
D. Osmanlı sarayı-4.Murat-İbrahim Paşa
E. Osmanlı sarayı-3.Selim-İbrahim Paşa
Cvp:B
59.Zemîn-bûs eyleyüp destûr-ı ekrem izz ü devletle
Der ol ġâhenġeh-i zî-ġâna kim mâlik-rikâbımsın
Yukarıdaki beyitte geçen "destûr-ı ekrem" ve "mâlik-rikâb" ifadeleri sırasıyla
Osmanlı'da kimleri niteler?
A. veziri-padişahı
B. kadıyı-sadrazamı
C. padişahı-sarayı
D. sadrazamı-padişahı
E. sadrazamı-veziri
Cvp:D
60.Senin lûtfun senin feyzinledir hep cümle ikbâlim
Ki ben bir zerreyim sen devlet ile âftâbımsın
Yukarıdaki beyitte padişah ile sadrazam arasındaki ilişkiyi anlatmak için hangi
metafor kullanılmıştır?
A. devlet-ikbal
B. feyz-lütuf
C. güneş-zerre
D. zerre-devlet
E. devlet-güneş
Cvp:C
61.Cenâb-ı Hân Ahmed kim anun tûğuna der nusret
Ki tûğ-ı şâhi-i bâğ-ı du‘â-yı müstecâbımsın
Yukarıdaki beyitte geçen "tuğ" kelimesi Türklerde neyin simgesidir?
A. devletin
B. sadrazamın
C. padişahın
D. hanlık
E. ordunun
Cvp:D
62.Görüp eyyâm-ı izz ü câhını der rûh-ı Sikender
Ki ben pîr olmuġumdur sen benim ahd-i şebâbımsın
Yukarıdaki beyitte şair "pîr" kelimesini hem şebâb (=gençlik) kelimesiyle
tezat oluşturacak şekilde ihtiyar anlamında hem de padişahların yetiştiricisi,
ustası anlamında kullanarak hangi edebi sanatı gerçekleştirmiştir?
A. tevriye
B. kinaye
C. mecaz-i mürsel
D. teşbih-i beliğ
E. tenasüp
Cvp:A
63.Cihân içre Melikşâhın Nizâmü’l-mülki var ise
Benim de sen nizâm-ı devlet-i nusret-me’âbımsın
Yukarıdaki beyitte şair 3.Ahmet'in Melikşah'la, İbrahim Paşa'yı ise
Nizamülmülk'le kıyaslayarak hangi sanatı gerçekleştirmiştir?
A. tevriye
B. teşhis
C. intak
D. teşbih
E. telmih
Cvp:E
64.O sadr-ı muhterem kim izz ü ġânı âftâba der
N’ola rif‘atda olsan hayme-i zerrin-tınâbımsın
Yukarıdaki beyitte hangi sanatlar kullanılmıştır?
A. teşhis-teşbih
B. teşhis-intak
C. mübalağa-teşbih
D. tevriye-teşhis
E. teşbih-kinaye
Cvp:A
65.Kef-i zer-pâşı dest-i Ca‘fere söyler ve hak söyler
Ki ben sahrâ-yı bî-pâyân-ı cûdum sen serabımsın
Yukarıdaki beyitte geçen "cûd" kelimesi hangi anlama gelmektedir?
A. mertlik
B. sonsuz
C. mevki
D. cömertlik
E. zafer
Cvp:D
66.Der anun âb-ı şâdırvân-ı kasrına gül-i hurşîd
Seni ben sînem içre perveriş kıldım gül-âbımsın
Yukarıdaki beyitte geçen "gül-i hurşîd" ve "gül-âb" neyi simgelemektedir?
A. gül bahçesi-gül suyu
B. baba-oğul
C. anne-kız
D. anne-çocuk
E. gül suyu-gül reçeli
Cvp:D
67.Hidîv-i Baykara-meclis ki târ-ı zülf-i nâhîde
Kemîne mutrıbı der sen benim târ-ı rebabımsın
Aşağıdaki edebi sanatlardan hangisi yukarıdaki beyitte geçmez?
A. telmih
B. teşhis
C. mecaz
D. mübalağa
E. tevriye
Cvp:E
68.O şâhenşeh-i âlî-şân dahı der kim benim de sen
Tırâz-ı râ’yet-i zer-peyker-i hurşîd-tâbımsın
Yukarıdaki beyitte geçen kelimelerden hangisi hakimiyeti simgeler?
A. şâhenşeh
B. râ’yet
C. tırâz
D. peyker
E. hurşîd
Cvp:B
69.Hudâ ayırmasın biri birinden izz ile dâ’im
Du‘âma sûz-bahş ol ey kalem çeşm-i pür-âbımsın.
Yukarıdaki beyit Nedim'in kasidesinin hangi bölümünden alınmıştır?
A. girizgah
B. methiye
C. tegazzül
D. fahriye
E. dua
Cvp:E
70.Gelüp ikbâl ile devlet desin dergâhına her gâh
Penâhım melce’im ümmîdgâhımsın me’âbımsın
Yukarıdaki beyitte geçen edebi sanat aşağıdakilerden hangisidir?
A. telmih
B. teşhis
C. intak
D. tevriye
E. teşbih
Cvp:B
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder