dünyanın yedi harikası
 felsefe dünyası
 ünlü ressamlar ve resimleri
 icatlar ve keşifler
 Namık Kemal hürriyet kasidesi
 Mevlana ve Mesnevi

AÖF EDEBİYAT 18.YY 2.ÜNİTE SORULARI

18.yy Türk Edebiyatı 2. Ünite Soruları 1. Divan şiirinde yerlilik arzusunun en önemli temsilcisi kimdir? A. Zati B. Necati C. Şeyhülislam Yahya D. Baki E. Sabit Cvp:B 2.Kaçıncı yy'dan itibaren divan şiirinde görülen yerlilik arzusu; günlük hayat sahnelerinin, konuşma kalıplarının ve mahalli konuların şiire yansıması biçiminde özetlenebilir? A. 17 B. 18 C. 19 D. 15 E. 16 Cvp:E 3.Hangisi divan şiirinde görülen yerlilik arzusunun temsilcilerinden biri değildir? A. Nedim B. Necati C. Şeyhülislam Yahya D. Nefi E. Sabit Cvp:D 4.18. yy'da mahallileşme kimin adıyla özdeşleşir? A. Nefi B. Baki C. Nabi D. Zati E. Nedim Cvp:E 5.Divan şairlerinin saygıyla adlarını andıkları, göndermelerle şiirlerine mitolojik arka plan oluşturdukları ........ kahramanları, şiirdeki seçkin konumlarını giderek kaybederler? A. Hüsn ü Aşk B. Şehname C. Şahmaran D. Sergüzeştname E. Şevkengiz Cvp:B 6.Fars şairleriyle rekabet hissi geliştirmeye başlayan Osmanlı şairlerinin ..... ve ..... ile birlikte bu rekabet hissini bilinçli bir tercihe dönüştürdükleri söylenebilir? A. Zati, Nedim B. Nabi, Nedim C. Nedim, Baki D. Baki, Nefi E. Nefi, Nabi Cvp:B 7.Fars ve Arap edebiyatının tarihi ve mitolojik kahramanlarını sıradanlaştıran Nedim,........ simgesi olan Hatem-i Tay ile Cafer-i Bermeki'yi ......................'yla kıyaslamaya bile değer bulmaz? A. adaletin-Damat Ferit Paşa B. saltanatın-Damat İbrahim Paşa C. cömertliğin-Damat Ali Paşa D. adaletin- Damat İbrahim Paşa E. Cömertliğin-Damat İbrahim Paşa Cvp:E 8.18.yy'da İran'da revaçtan düşen üslup hangisidir? A. Hikemi üslup B. Mahalli üslup C. Sebk-i Hindi üslubu D. Klasik üslup E. Eklektik üslup Cvp:C 9.Hangisi Türk divan şairlerinin yerlilik arzusunu depreştiren nedenlerden biri değildir? A. Divan şairlerinin hece ölçüsüne rağbet etmeleri B. Sebk-i Hindi'nin 18.yy'da revaçtan düşmesi C. İran'da mahalli ve samimi bir üslubun ağırlık kazanması D. İran'da Hint yolundan çıkılarak sade,coşkulu ve gerçekçi bir ifade tarzı benimsenmesi E. Divan şairlerinin aruz ölçüsüne rağbet etmeleri Cvp:E 10.18. yy'da mahallileşmenin en belirgin göstergesi aşağıdakilerden hangisidir? A. Aruz vezni B. Hint üslubu C. Hece vezni D. Günlük konuşma dilinin şiire girmesi E. Atasözü ve deyimlerde örülü şiir tarzı Cvp:C 11.Lale Devrinin reis-i şuarası .............., ünlü vekaletnamesinde hece ile yazanları küçümseyedursun; saz şairleri , kendisi de hece ile şiir yazmış bir şair olan 3. Ahmet'in (Necip) huzuruna kadar çıkıp mesleklerini icra etmektedirler? A. Nedim B. Şeyhülislam Yahya C. Seyyit Nesimi D. Seyyit Vehbi E. Vahit Mahtumi Cvp:D 12.Aşağıdakilerin hangisinde 3.Ahmet gibi heceyle şiir söyleyen şair padişahlar bir arada verilmiştir? A. 3.Selim-1.Ahmet B. 2.Ahmet-3.Selim C. 3.Selim-3.Murat D. 4.Murat-4.Selim E. 3.Selim-4.Murat Cvp:E 13.Heceyle yazdkları şiirleri 3.Ahmet ve 3. Selim'in huzurunda okuyan aşıklar, hangi padişahtan itibaren bir lonca sahibi olacak ve sarayda resmen görevlendirileceklerdir? A. 3.Murat B. 2.Mahmut C. 4.Murat D. 3.Mahmut E. 2.Murat Cvp:B 14.Enderun'da yetişen şairlerden ................ asrın heceyi en fazla kullanan şairidir? A. Enderunlu Vasıf B. Nahifi C. Vahit Mahtumi D. Razi E. Itri Cvp:C 15.Hece ölçüsü, bütün Osmanlı çağları boyunca en etkili çıkışını Mahtumi'nin otuz iki şiiriyle değil, .......'in iki ve ..........'in bir şiiriyle yapar? A. Nabi-Nefi B. Şeyh Galip-Nedim C. Nedim-Nabi D. Nedim-Şeyh Galip E. Nabi-Şeyh Galip Cvp:D 16.Nakkaş ..... ile klasik Türk müziğinin ünlü ustaları ........, ............. ve ................'un hece ile yazdıkları güfteler pek kıymetli olmakla birlikte Nedim ve Şeyh Galip'in heceyle yazdıkları şiirleri ilgi görür. Aşağıdaki isimler boşluklara yerleştirildiğinde hangisi dışta kalır? A. Seyyit Vehbi B. Levni C. Itri D. Burnaz Hasan Çelebi E. Tanburi Mustafa Çavuş Cvp:A 17.Atasözü ve deyimlerle örülü şiir tarzını kim zirveye çıkarmıştır? A. Necati B. Nedim C. Nabi D. Nefi E. Baki Cvp:A 18.Geleneğin en önemli ahenk unsurları hangisinden bir arada verilmiştir? A. armoni-ritim B. kafiye-ritim C. aliterasyon-asonans D. kafiye-redif E. redif-asonans Cvp:D 19.Halk zevkinin klasik şiir tarihindeki en önemli dönemeçlerinden biri olan ......., yazdığı hezellerle onu çok daha ölçüsüzce takip eden .................. ve onlardan sonra yetişerek bu cereyanı estetik zirvesine ulaştıran ......., 18. yy'da mahallileşme eğilimini belli ölçülerde yönlendiren üç isimdir? A. Nabi-Nedim-Necati B. Sabit-Kuburizade Hevayi-Nedim C. Nedim-Zati-Kuburizade Hevayi D. Sabit-Necati-Nedim E. Kuburizade Hevayi-Sabit-Nefi Cvp:B 20.Şaka, latife ve alay içerikli şiirlere ne ad verilir? A. hiciv B. taşlama C. muhallefat D. parodi E. hezel Cvp:E 21.Dedesine takılan lakaplardan ötürü Osmanzade Taip gibi bazı şairler Nedim'den ........ diye bahsetmişlerdir? A. karaçelebizadeler B. müeyyezzadel C. paşazade D. mülakkabzade E. kadızade Cvp:D 22.-Asıl adı Ahmet'tir. -Annesi Saliha Hatun, karaçelebizadeler ailesindendir. -Babası Kadı Mehmet Efendi, Sultan İbrahim Devri kazaskerlerinden Merzifonlu Mustafa Muslihittin Efendi'nin oğludur. -Patrona Halil isyanı sonucu Lale Devriyle birlikte onun da hayatı sona ermiştir. Bahsedilen şair aşağıdakilerden hangisidir? A. Sabit B. Nedim C. Baki D. Nabi E. Taip Cvp:B 23.İbrahim Paşa'yı takdir eden, öven en başarılı şair aşağıdakilerden hangisidir? A. Sabit B. Nefi C. Nabi D. Nedim E. Necati Cvp:D 24.Aşağıdakilerden hangisi Nedim'in ölüm nedenlerinden biri olamaz? A. İlletivehimeden B. İçkiye düşkünlüğü nedeniyle titreme hastalığından C. İhtilal esnasında korkudan evinin damına çıkıp ordan düşmesi D. Link edilerek öldüren dedesi Mülakkab Mustafa Efendi'nin yaşadığı tecrübenin tekrar edilmesine imkan vermemek için ölümü tercih etmesi E. İsyanı takip eden günlerde kansere yakalanması Cvp:E 25.Ölen bir kimsenin ardından kalan mal ve eşyaya ne ad verilir? A. Miras B. Sermaye C. Muhallefat D. Muhalefet E. Kalıt Cvp:C 26.Ölen kişilerin sahip oldukları servetlerinin, borç ve alacaklarının, mirasçıların başvurusu veya devletin gerekli görmesi durumunda tespiti sonunda hazırlanan belgelerin yer aldığı defterlere ne ad verilir? A. miras defteri B. tereke defteri C. alacaklı defteri D. devir daim defteri E. borç defteri Cvp:B 27.18. yy'ın başında gazelde hikemi tarzın büyük temsilcisi .....'nin, kasidede .....'nin etkisinin revaçta olduğu şiir ortamına ilk adımını atan Nedim, çok geçmeden ......... denilen yeni bir tarz geliştirmiştir? A. Nabi-Nef'i-Nedimane B. Nef'i-Nabi-Nedimhane C. Nabi-Baki-Nedimnane D. Nef'i-Necati-Nedimane E. Baki-Zati-Nedimnane Cvp:A 28.Nedim'in şairliği ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır? A. Nedimane tarzının esasını; söyleyiş mükemmelliği, yerlilik arzusu ve Nedim'e özgü eda oluşturur. B. Nedim şiir lügati zengin olan şairlerdendir. C. Onun asıl kudreti dili kullanmadaki ustalığında saklıdır. D. Konuşma dilinden gelen söyleyişleri kullanmadaki dehası ve ahengi sağlamadaki titiz işçiliği onu çağdaşlarından ayırır. E. Kafiye,redif ve vezin kullanımındaki başarısı,şiirlerinde ritmik akışkanlığın sağlanmasında etkili olmuştur. Cvp:B 29.-Aruzun musikisini yakalayan ve şiirde adeta bir ahenk unsuru olarak kullanan divan şairlerinden biridir. -Şiirlerinin bestelenmeye elverişli bir yapısı vardır.Onun için şairin yaşadığı dönemden başlayarak musammatları ve gazelleri bestelenmiştir. Yukarıda bahsedilen şair aşağıdakilerden hangisidir? A. Necati B. Şeyhülislam Yahya C. Baki D. Zati E. Nedim Cvp:Nedim 30.Divan şiirinde Necati'yle belirginleşen, Baki ve Şeyhülislam Yahya gibi şairlerin eserlerinde mükemmelleşen mahallileşme deneyiminin 18. yy'daki en büyük temsilcisi kimdir? A. Zati B. Nabi C. Nefi D. Sabit E. Nedim Cvp:E 31.Aşağıdakilerden hangisi Nedim'in yerlilk arzusunu gösteren unsurlardan biri değildir? A. Anadoludan kesitler sunması B. Şiirlerinde halk edebiyatına yakınlaşması C. İstanbul hayatından sahneler sunması D. Gerçek hayattan alınan unsurları kullanması E. Günlük dilden gelen konuşma kalıplarına ve deyimlere yer vermesi Cvp:A 32.Damat İbrahim Paşa'nın Osm. kültür ve sanat hayatında gerçekleştirmeye çalıştığıhamleye ..... şiirleriyle, ...... bestleriyle, ........ müseddes nakışlarıyla katkıda bulunmuştur? A. Nedim-Itri-Levni B. Necati-Baki-Zati C. Nedim-Nabi-Itri D. Itri-Nedim-Zati E. Levni-Baki-Nedim Cvp:A 33."......" redifli kasidesinde İran şairlerine adeta meydan okuyan ......, Türk şairlerinde kasidede Nef'i'yi; gazelde Baki ve Yahya'yı; mesnevi tarzında Atayi'yi ve rubaide ise Haleti'yi beğendiğini söylemiştir? A. gibi-Nabi B. su-Nedim C. gibi-Nedim D. su-Necati E. gibi-Baki Cvp:C 34.Özellikle ilk kasidelerinde Nef'i etkisine sonuna kadar açık olan Nedim, gazelde de kendisini Baki'nin ......... sayar? A. öğrencisi B. veliahtı C. takipçisi D. mirasçısı E. yandaşı Cvp:D 35.Nami mahlasıyla şiirler söyleyen Safevi elçisi kimdir? A. Vahit Mahtumi B. Razi C. Murtazakulu Han D. Osmanzade Taip E. Nedim-i Kadim Cvp:C 36.1722'de tamamladığı eserinde Nedim'i "taze-zeban" sıfatıyla nitelendiren kimdir? A. Safayi B. Sami C. Salim D. Seyyid Vehbi E. Şeyh Galip Cvp:C 37.Nedim'i takdir etmekle kalmayıp aynı zamanda şiirlerini tanzir etmiş olan 18. yy'ın iki vakanüvis şairi aşağıdakilerin hangisinde bir arada verilmiştir? A. Raşit-Asım B. Asım-Sami C. Sami-Raşit D. Raşit-Salim E. Asım-Safayi Cvp:A 38.Aşağıdakilerden hangisi Nedim'e nazireler yazan 18. yy şairlerinden biri değildir? A. Kami B. Neyli C. İzzet Ali Paşa D. Pertev E. Enderunlu Vasıf Cvp:E 39.19. yy'ın ilk yarısında Nedim'in en büyük takipçisi kimdir? A. Şeyh Galip B. EnderunluVasıf C. Lefkoçyalı Galip D. Namık Kemal E. Tevfik Fikret Cvp:B 40.Tanzimat edebiyatının önde gelen simalarından ............, Nedim'i Türk dilinin en büyük şairi sayar? A. Tevfik Fikret B. Cenap Şehabettin C. Ziya Paşa D. Namık Kemal E. Ahmet Haşim Cvp:D 41."................."de eski şairlerin daha çok mizaçlarıyla ilgili özelliklerini vurgulayan Tevfik Fikret, Nedim'in mizacını, tavrını, dönemin içindeki yerini ayrıntıya inen çizgilerle tespit eder? A. Aveng-i Tesavir B. Rübab-ı Şikeste C. Tarih-i Kadim D. Evrak-ı Eyyam E. Nesr-i Sulh Cvp:A 42.Nedim'in şiirlerine yazdığı nazirelerle edebiyat dünyasına adım atan ve "Nedim Divanı"nı neşreden şair kimdir? A. Yahya Kemal B. Ahmet Haşim C. Halil Nihat D. Faik Ali Ozansoy E. Halit Fahri Ozansoy Cvp:C 43.Yaklaşım biçimleri ile Nedim'in şair kimliğinin, döneminin havası içinde boğulmasını erteleyen Modern Türk şiirinin başında duran iki usta aşağıdakilerin hangisinde bir arada verilmiştir? A. Ahmet Haşim-Yahya Kemal B. Yahya Kemal-Namık Kemal C. Ahmet Hamdi-Yahya Kemal D. Ahmet Haşim-Namık Kemal E. Yahya Kemal-Tevfik Fikret Cvp:A 44.Aşağıdakilerden hangisi Modern Türk edebiyatında eserinden çok, fantastik ögelerle süslenmiş yaşama biçimiyle hatırlanan ve eleştirilen divan şairlerinin başında gelir? A. Baki B. Nefi C. Nedim D. Necati E. Zati Cvp:C 45.Nedim'e asıl şöhretini kazandıran eseri, aşağıdakilerden hangisidir? A. Lale Devri B. Nedim Divanı C. Sahaifü'l-Ahbar D. Ayni Tarihi E. Takriz Cvp:B 46.Nedim Divanı'nın bilinen en eski tarihli nüshası kaç yılında istinsah edilmiştir ve nerededir? A. 1145-Mevlana Müzesi B. 1149-Türk Tarih Kurumu Kütüphanesi C. 1150-Süleymaniye Kütüphanesi D. 1146-Türk Dil Kurumu Kütüphanesi E. 1147-Türk Tarih Kurumu Kütüphanesi Cvp:B 47.1994 yılında eserin bilinen bütün yazma nüshalarını değerlendirmek suretiyle Nedim Divanı'nın tenkitli metnini doktora tezi olarak hazırlayan kimdir? A. Halil Nihat B. Muhsin Cahit C. Abdülbaki Gölpınarlı D. Mümtaz Nahit E. Muhsin Macit Cvp:E 48.Nedim, Müneccimbaşı Ahmet Âşıkî'nin Camiü'd-Düvel adlı Arapça eserini Türkçe'ye çevirerek ............. adını vermiştir? A. Lale Devri B. Nedim Divanı C. Sahaifü'l-Ahbar D. Ayni Tarihi E. Takriz Cvp:C 49.Bedrettin Mahmut bin Ahmet tarafından yazılan Ikdu'l-Cüman fi Tarihi Ehli'z-Zaman adlı yirmi dört ciltlik İslam tarihi, Nedim'in de içinde bulunduğu tercüme heyetince çevrilmiştir. Yukarıda bahsedilen eser aşağıdakilerden hangisidir? A. Lale Devri B. Münşeat-ı Aziziye C. Sahaifü'l-Ahbar D. Ayni Tarihi E. Takriz Cvp:D 50.Aşağıdakilerden hangisi Nedim'in eserlerinden biri değildir? A. Lale Devri B. Nedim Divanı C. Sahaifü'l-Ahbar D. Ayni Tarihi E. Takriz Cvp:A 51.Gel ey fasl-ı bahârân mâye-i ârâm u hâbımsın Enîs-i hâtırım kâm-ı dil-i pür-ıztırâbımsın Yukarıdaki beyitin aruz vezni aşağıdakilerin hangisinde doğru olarak verilmiştir? A. Fâilâtün / Fâilâtün / Fâilâtün / Fâilün B. Feilâtün / Feilâtün / Feilâtün / Feilün C. Mefâîlün / Mefâîlün / Mefâîlün / Mefâîlün D. Mefâilün / Feilâtün / Mefâilün / Feilün E. Mef'ûlü / Mefâîlü / Mefâîlü / Feûlün Cvp:C 52.Gülistândan nümâyan ol çü ma‘nâ-yı bülend ey serv Bu mevzûn kadd ile hakkâ ki beyt-i intihabımsın Yukarıda beyitte aşağıdaki sanatlardan hangisi kullanılmıştır? A. kinaye B. tevriye C. hüsn-i talil D. cinas E. iham-ı tenasüp Cvp:E 53.Açıl ey fasl-ı dey sen gülsitanlardan açılsın gül Terennüm eyle bülbül mutrıbım çengim rebabımsın Yukarıdaki beyitte geçen "fasl-ı dey" tamlaması ne anlama gelmektedir? A. yaz mevsimi B. bahar mevsimi C. hazan yeli D. kış mevsimi E. güz gülleri Cvp:D 54.Salındın şöyle kim yıkdın beni ey ar‘ar-ı âzâd Seni gördükde sandım dil-ber-i âlî-cenâbımsın Yukarıdaki beyitin dil içi çevirisi aşağıdakilerin hangisinde doğru olarak verilmiştir? A. Ey uzun boylu ardıç! Öyle salındın ki, yıktın beni.Seni görünce yüce sevgilimsin sandım. B. Ey servi! Yüce, yüksek anlam gibi gülistandan görün. Doğrusu bu düzgün boyunla en güzel beytimsin. C. Ey kış mevsimi! Gül bahçelerinden uzaklaş da gül açılsın. Bülbül, sen de terennüm eyle. Sen benim çalgıcım, çengim, kemençemsin D. Ey gönül açıcı lale! Sürekli gülşenden uzak olma. Seninle neşelenirim; sen benim şarap kadehimsin. E. Sevgiliye gülüm şöyle gülüm böyle demeye alışkınım. Ey gül, sevgiliye hitabım olduğun için seni canım sever. Cvp:A 55.Gülüm şöyle gülüm böyle demekdir yâra mu‘tâdım Seni ey gül sever cânım ki cânâna hitabımsın Yukarıda beyitte geçen edebi sanat aşağıdakilerden hangisidir? A. kinaye B. tevriye C. hüsn-i talil D. cinas E. iham-ı tenasüp Cvp:C 56.Müdâm ey lâle-i hâtır-güġâ dûr olma gülşenden Seninle neş’e tahsîl eylerim câm-ı şarâbımsın Yukarıda beyitte geçen edebi sanat aşağıdakilerden hangisidir? A. müşevveş leff ü neşr B. tevriye C. hüsn-i talil D. cinas E. iham-ı tenasüp Cvp:A 57.Ne hâletdir sana bakdıkça ey cû ömrüm eksilmez Meger zencîr-bend-i pây-i ömr-i pür-şitâbımsın Yukarıdaki beyitte geçen "cû" ve "pây" kelimeleri ne anlama gelmektedir? A. ırmak-ayak B. akarsu-sürat C. suret-sürat D. sürat-ırmak E. acele-keyfiyet Cvp:A 58. 58.Bu gün gülşende gördüm kim oturmuş pâdişâh-ı gül Durup hidmetde bülbül der ki şâh-ı kâm-yâbımsın Yukarıdaki beyitte geçen "gül bahçesi-gül-bülbül" üçlüsü sırasıyla aşağıdakilerden hangilerini simgelemektedir? A. İran sarayı-Firdevs-Şehrazat B. Osmanlı sarayı-3.Ahmet-İbrahim Paşa C. İran sarayı-2.Mahmut-Ali Paşa D. Osmanlı sarayı-4.Murat-İbrahim Paşa E. Osmanlı sarayı-3.Selim-İbrahim Paşa Cvp:B 59.Zemîn-bûs eyleyüp destûr-ı ekrem izz ü devletle Der ol ġâhenġeh-i zî-ġâna kim mâlik-rikâbımsın Yukarıdaki beyitte geçen "destûr-ı ekrem" ve "mâlik-rikâb" ifadeleri sırasıyla Osmanlı'da kimleri niteler? A. veziri-padişahı B. kadıyı-sadrazamı C. padişahı-sarayı D. sadrazamı-padişahı E. sadrazamı-veziri Cvp:D 60.Senin lûtfun senin feyzinledir hep cümle ikbâlim Ki ben bir zerreyim sen devlet ile âftâbımsın Yukarıdaki beyitte padişah ile sadrazam arasındaki ilişkiyi anlatmak için hangi metafor kullanılmıştır? A. devlet-ikbal B. feyz-lütuf C. güneş-zerre D. zerre-devlet E. devlet-güneş Cvp:C 61.Cenâb-ı Hân Ahmed kim anun tûğuna der nusret Ki tûğ-ı şâhi-i bâğ-ı du‘â-yı müstecâbımsın Yukarıdaki beyitte geçen "tuğ" kelimesi Türklerde neyin simgesidir? A. devletin B. sadrazamın C. padişahın D. hanlık E. ordunun Cvp:D 62.Görüp eyyâm-ı izz ü câhını der rûh-ı Sikender Ki ben pîr olmuġumdur sen benim ahd-i şebâbımsın Yukarıdaki beyitte şair "pîr" kelimesini hem şebâb (=gençlik) kelimesiyle tezat oluşturacak şekilde ihtiyar anlamında hem de padişahların yetiştiricisi, ustası anlamında kullanarak hangi edebi sanatı gerçekleştirmiştir? A. tevriye B. kinaye C. mecaz-i mürsel D. teşbih-i beliğ E. tenasüp Cvp:A 63.Cihân içre Melikşâhın Nizâmü’l-mülki var ise Benim de sen nizâm-ı devlet-i nusret-me’âbımsın Yukarıdaki beyitte şair 3.Ahmet'in Melikşah'la, İbrahim Paşa'yı ise Nizamülmülk'le kıyaslayarak hangi sanatı gerçekleştirmiştir? A. tevriye B. teşhis C. intak D. teşbih E. telmih Cvp:E 64.O sadr-ı muhterem kim izz ü ġânı âftâba der N’ola rif‘atda olsan hayme-i zerrin-tınâbımsın Yukarıdaki beyitte hangi sanatlar kullanılmıştır? A. teşhis-teşbih B. teşhis-intak C. mübalağa-teşbih D. tevriye-teşhis E. teşbih-kinaye Cvp:A 65.Kef-i zer-pâşı dest-i Ca‘fere söyler ve hak söyler Ki ben sahrâ-yı bî-pâyân-ı cûdum sen serabımsın Yukarıdaki beyitte geçen "cûd" kelimesi hangi anlama gelmektedir? A. mertlik B. sonsuz C. mevki D. cömertlik E. zafer Cvp:D 66.Der anun âb-ı şâdırvân-ı kasrına gül-i hurşîd Seni ben sînem içre perveriş kıldım gül-âbımsın Yukarıdaki beyitte geçen "gül-i hurşîd" ve "gül-âb" neyi simgelemektedir? A. gül bahçesi-gül suyu B. baba-oğul C. anne-kız D. anne-çocuk E. gül suyu-gül reçeli Cvp:D 67.Hidîv-i Baykara-meclis ki târ-ı zülf-i nâhîde Kemîne mutrıbı der sen benim târ-ı rebabımsın Aşağıdaki edebi sanatlardan hangisi yukarıdaki beyitte geçmez? A. telmih B. teşhis C. mecaz D. mübalağa E. tevriye Cvp:E 68.O şâhenşeh-i âlî-şân dahı der kim benim de sen Tırâz-ı râ’yet-i zer-peyker-i hurşîd-tâbımsın Yukarıdaki beyitte geçen kelimelerden hangisi hakimiyeti simgeler? A. şâhenşeh B. râ’yet C. tırâz D. peyker E. hurşîd Cvp:B 69.Hudâ ayırmasın biri birinden izz ile dâ’im Du‘âma sûz-bahş ol ey kalem çeşm-i pür-âbımsın. Yukarıdaki beyit Nedim'in kasidesinin hangi bölümünden alınmıştır? A. girizgah B. methiye C. tegazzül D. fahriye E. dua Cvp:E 70.Gelüp ikbâl ile devlet desin dergâhına her gâh Penâhım melce’im ümmîdgâhımsın me’âbımsın Yukarıdaki beyitte geçen edebi sanat aşağıdakilerden hangisidir? A. telmih B. teşhis C. intak D. tevriye E. teşbih Cvp:B

Hiç yorum yok: